آیا تیم شما، آمادگی دریافت تیم کوچینگ را دارد؟

آیا تیم شما، آمادگی دریافت تیم کوچینگ را دارد؟

مهم ترین قدم برای صرفه جویی در منابع و هزینه ی تمام کسب و کارها این است که، ابتدا بررسی کنند که  تیمشان چه قدر آمادگی تیم کوچینگ دارد؟

غالب اشتباهی که کسب و کارها و همچنین تیم کوچ ها انجام میدهند که باعث هدر رفت سرمایه های آن ها میشود، این است که قبل از انجام تیم کوچینگ و قرارداد نویسی،  زیرساخت های لازم برای تیم کوچینگ را ارزیابی نمیکنند و مشغول انجام کارهای دیگری مانند تیم سازی، کوچینگ گروهی میشوند که با تیم کوچینگ سیستماتیک حرفه ای بسیار متفاوت است.

 


برای اطمینان از استفاده ی بهینه از منابع و نرخ بازگشت سرمایه مناسب، لازم است مطمئن باشید که  افراد تیم، رهبر تیم و حامیان اجرایی آمادگی لازم برای  تیم کوچینگ سیستماتیک را دارند چون عملکرد یکیایک آن ها بر خروجی نهایی تاثیر گذار است.

 

منظور از آمادگی چیست و اگر آمادگی افراد برای تیم کوچینگ در نظر گرفته نشود، چه اتفاقی می افتد؟

 

-لازم است که افراد درک و آگاهی کامل از چیستی کوچینگ تیمی سیستمی و خدماتی که ارائه میدهد به همراه خدماتی که ارائه نمی دهد، داشته باشند.

-افراد آمادگی و گشودگی برای گوش دادن به صدای کل سیستم و افراد را داشته باشند.

- اگر تمایلی به تغییر و انجام اقدامات توسط تیم وجود نداشته باشد، ماکسیمم تأثیرات و ارزشی که تیم کوچینگ ارائه می دهد توسط تیم دریافت نمیشود.

 

چگونه متوجه شوید که تیم کوچینگ برای تیم شما مناسب است؟

هنگام توضیح تیم کوچینگ و عقد قرارداد که در گفت و گو های اولیه صورت می گیرد، سوالات مهمی را لازم است پاسخ دهید که آمادگی دریافت تیم کوچینگ را برای خود ارزیابی کنید. برخی از این سوالات عبارتند از:

 

- در مورد تیم کوچینگ چه  چیزهایی می دانید؟

-چرا درخواست تیم کوچینگ دارید؟

- چرا الان این درخواست را دارید؟

-چرا در میان تیم های مختلف کسب و کار خود، برای این تیم، درخواست تیم کوچینگ دارید؟

 

مقاله مرتبط: صلاحیت های تیم کوچینگ ICF

 

 برای ایجاد تغییرات عمیق و پایدار، علاوه بر مهارت بالای تیم کوچ، لازم است اعضای تیم نیز تعهد بلند مدت زمانی را در خصوص عملگرایی و صرف زمان برای انجام کارها داشته باشند. بهتر است  قبل از شروع تیم کوچینگ، همه افراد آگاهی و درک عمیق نسبت به تعهد زمانی بلند مدت خود داشته باشند. این تعهد زمانی شامل مواردی مثل شرکت در جلسات تیم کوچینگ، جلسات فالوآپ و زمان های بین جلسات و نیز زمان برای انجام کارهای مرتبط با برنامه های توسعه است.

 


تفاوت تیم و گروه:


گاهی اوقات افراد تیم و گروه را معادل یکدیگر میدانند و به دنیال تیم کوچ هستند در حالی که در عمل، افراد به صورت گروه کار میکنند. بارزترین تفاوت تیم و گروه در داشتن هدف مشترک جمعی است به گونه ای که عملکرد افراد روی کیفیت کار نهایی اثرگذار است. این موارد نیز لازم است در ابتدای مسیر ارزیابی و اصلاح شود تا بهترین میزان هم افزایی به دست آید. 

 

مقاله مرتبط: صلاحیت های تیم کوچینگ

 

enlightenedدرخواست و اهداف واضح  و شفافیت در انتظارات، باعث ایجاد نتایج درخشان می شود.

 

قدم بعدی:
بر اساس گفته ی جیم کالینز، موفقیت از داشتن افراد مناسب، در نقش های مناسب و انجام درست کارها توسط آن ها در زمان مناسب حاصل می شود.

پس از انجام مراحل قبل، تیم کوچ با رهبر تیم و هم چنین با سایر اعضای تیم گفت و گو میکند تا  مشکلات و موانع موجود در تیم که سد راه پیشرفت آن ها شده است را  شناسایی کنند و با کمک تیم کوچینگ سیستمایتک، نحوه ی کار تیمی را بهبود بخشند. 


چگونه مطمئن شوید که تیم کوچینگ سیستماتیک واقعا اثربخش است؟

 تیم کوچ با ابزارهای حرفه ی خود مانند ابزار فیدبک 360 درجه، داده هایی را در مورد مهارت ها، رفتار تیم و نحوه تعامل اعضای تیم با یکدیگر و سایر افراد جمع آوری می کند و با کمک این اطلاعات به دست آمده به شناسایی نقاط ضعف و قوت و هم آفرینی برنامه توسعه  و همچنین پیگیری روند پیشرفت با کمک دریافت بازخورد منظم از ذینفعان  و به روز رسانی منظم اهداف تیم، نتایج و اثربخشی تیم کوچینگ را برای افراد قابل اندازه گیری و بر اساس داده ها مطمئن میکند.


سوالی که معمولا پیش می آید، این هست که کوچینگ تیمی سیستماتیک فقط برای کل تیم انجام میشود یا به صورت کوچینگ یک به یک نیز انجام میشه؟ 

کوچینگ یک به یک نیز قابل انجام هست و اتفاقا توصیه میشه که تیم کوچ علاوه بر جلسات تیمی، رهبر تیم (وهمچنین در صورت نیاز اعضای تیم) را به صورت یک به یک کوچ کند. چون یکی از نتایج مطلوب تیم کوچینگ این هست که تیم بتونه در آینده، خودش را کوچ کنه.

کوچینگ یه به یک با رهبر تیم در خصوص نقش او به عنوان رهبر تیم و بهبود مهارت های او به ارتقا چشمگیر تیم در آینده نیز کمک میکند. همچنین به رهبر تیم این امکان را می دهد که کوچینگ را به طور مستقیم تجربه و از این طریق، مهارت های کوچینگ را در تیم خود  توسعه دهند. 


صحبتی با تیم کوچ ها:


خود به عنوان ابزار SELF AS INSTRUMENT
یک راه دیگر برای تیم کوچ های حرفه ای به منظور سنجش آمادگی تیم برای دریافت خدمات تیم کوچینگ، در گفت و گوی اولیه توجه به تجربیات سوماتیک  SOMATIC  جسمی خود هست. به بیان دیگر، کوچ با استفاده از تکنیک "خود به عنوان ابزار" میتوانید  احساسات و دینامیک تیمی را درک و با بیان کردن آن ها با تیم به کشف بینش‌های عمیق‌تر درباره ی تیم دست یابید،مثل مسائل مهم پنهان در تیم که تاثیر زیادی بر عمکلرد تیم و حتی سازمان دارد. 

 

 

مقاله ی Team Coaching: Is The Team Ready?  :FORBS 

 دکتر کلر بکت-مک اینروی، ICF MCC، EMCC MP و ESIA


 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید