کوله پشتی 98- شب دوم

کوله پشتی 98- شب دوم

(برای شنیدن فایل صوتی پادکست لوگوی نارنجی را کلیک کنید.)

شاید همه ما تجربه به تاخیر انداختن کارهایی را داشته باشیم که البته از این روال راضی نیستیم و همواره دغدغه انجام آن کار را در ذهن داریم. برای از بین بردن اهمال کاری در زندگی می توانیم کارهای مختلفی انجام دهیم. با اجرای پنج به اضافه یک گام می توانیم این برنامه را پیاده کنیم. پنج به اضافه یک گفتم چراکه آخرین گام خیلی مهم است.

  • گام اول: زمانی که سراغ انجام کاری نمی رویم مشغول انجام کار دیگری هستیم.  توجه داشته باشید که اهمال کاری یک رفتار است پس به جای انجام رفتار اول، رفتار دوم را انجام می دهیم. یعنی می توانید برای اهمال کاری، اهمال کاری کنید.در واقع ما می‌توانیم انتخاب کنیم و از آزادی انتخاب برخورداریم که این کار را هم اکنون انجام بدهیم یا نه.

 

  • گام دوم: از یک جایی شروع کردن. زاگ ونیچ، روان شناس، یک تئوری مطرح می کند با این مضمون که ؛ اگر ما کاری را آغاز کنیم یعنی یک حلقه باز در مغز ما تشکیل می شود. با باز شدن حلقه باز در مغز، ما دغدغه این را خواهیم داشت که آن را حتما انجام بدهیم و به پایان برسانیم.پس به این نکته توجه داشته باشید که وقتی کاری را شروع کنید، بعد خود مغز شما شروع به فعالیت می کند و زمانی کار مورد نظر را تمام کنید این  لوپ بسته خواهد شد.

 

  • گام سوم: شکستن غول کارهای بزرگ به فعالیت های کوچک. پس دقت کنید اگر می­خواهید کاری انجام بدهید آن را از یک هیولا به یک مورچه تبدیل کنید. سپس با این مورچه­ها شروع به گام­های مورچه­ای برداشتن کنید. با این فعالیت ها و گام های موچه ای مغز آرامش می گیرد و انرژی خود را برای انجام کارهای دیگر مصرف خواهد کرد.پس گام سوم برای جلوگیری کردن از اهمال کاری کوچک کردن، بخش بخش کردن و شکستن اهداف است.

 

  • گام چهارم: با خود مهربان باشید. سرزنش و ملامت و شکایت از خود، نه تنها اثرمثبتی ندارد بلکه بسیار تخریب گر است. تحقیقات ثابت کرده اند که این سرزنش و ملامت خود باعث تجربه عکس خواهد شد. یعنی نه تنها شما اصلاً سراغ انجام  کاری که قرار بود بروید نخواهید رفت که در روحیه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

 

  • گام پنجم: برنامه ریزی دقیق و مشخص. پلن یعنی برنامه ریزی، و اسکیجو به معنی یک برنامه‌ای است که من مشخصا روی کاغذ میارم و مثلا می گویم  این روز این ساعت، این کارها را می­خواهم انجام بدهم. کارهایی که همیشه عقب می‌اندازید را برای خودتان روی کاغذ بیاورید. یعنی مشخصاً معلوم کنید که این  مثلا ساعت  5 و 45 دقیقه می­خواهم کتاب بخوانم.

 

  • مورد ششم:  چرایی کار را برای خود معلوم کنید. برای این که بتوانید اهمال کاری را کنار گذاشته و کارهای جذاب و جدیدی را اجرا کنید ابتدا باید از چرایی کار شروع کنید.هر چقدر چرایی شما برای انجام دادن کارها قوی­تر باشد با هر چگونگی خواهید ساخت. پس از این به بعد درفضای زندگی دقت کنید چرایی هر کاری که به عقب می اندازید را پیدا کنید و برای خودتان بنویسید چرا من میخواهم این کار را انجام بدهم. شاید بعد از این نگارش به این نتیجه برسید که اصلا هیچ لزومی ندارد شما این کار را انجام بدهید.

در نهایت همه ما می دانیم که همه موارد گفته شده یکسری بهانه‌هایی هستند که ذهن به ما دستور میدهد تا کاری را انجام ندهیم. ما باید تلاش کنیم گام­هایی محکم و استوار برداریم. اهداف زیبایی داشته باشیم. باید سعی کنیم ارزش­های خود را پیدا کنیم. تا در زمانی که هوا طوفانی می شود بتوانیم با کمک قطب نمای زندگی در مسیر ارزش های خود گام برداریم.​


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید