آینده ای بهتر با خروج از ناحیه ی امن

آینده ای بهتر با خروج از ناحیه ی امن

 چیزی که مردم را در بیشتر مواقع عقب نگه می‌دارد، چارچوب ذهنی آنهاست نه کمبود دانش (Oliver Page)

 

 

منطقه امن چیست؟

منطقه آسایش یک حالت ذهنیست که در آن به دلیل انجام فعالیت های آشنا یا قرار گرفتن در محیط های آشنا احساس امنیت، آشنایی و آرامش می کنید. مجموعه ای محدود از رفتارها ی تحت کنترل؛که معمولاً بدون احساس، استرس، ترس، اضطراب، نا امنی و غیره است.در منطقه راحتی، انگیزه زیادی برای افراد برای رسیدن به سطح جدیدی از  عملکرد وجود ندارد و مردم روال‌های عاری از ریسک را دنبال می‌کنند.

 

 

چرا خروج از ناحیه امن برایمان سخت است؟

ما در اجتناب کردن از موقعیت های خارج از ناحیه امن و منطقی سازی کردن رفتارهایمان برای ماندن در ناحیه ی امن بسیار خوب هستیم: با جملاتی مثل، برایم مهم نیست، الان زمان مناسبی نیست و ... خود را قانع می کنیم.

در وواقع، ما به طور اتومات زندگی خود را ساختار می دهیم تا از لحظات و کارهایی که خارج از ناحیه ی امن و قطعیتمان هست اجتناب کنیم.

 

با یادگیری خارج شدن از مناطق امن خود، یادگیری  و داشتن شجاعت ، می توانیم قفل بسیاری از فرصت های جدید را باز کنیم و چیزهایی را در مورد خود کشف کنیم که در صورت ماندن در ناحیه ی امن خود  آنها را کشف نمی کردیم.

 

انواع منطقه:

  • ناحیه امن: احساس کنترل و امنیت
  • ناحه ی ترس: کمبود اعتماد بنفس، احتمال تاثیرپذیری از نظر دیگران
  • ناحیه یادگیری: مواجهه با چالش ها،یادگیری مهارت های جدید، گسترش ناحیه امن
  • ناحیه رشد: اهداف جدید، مقصود جدید، زندگی رویایی

 

برای خروج از ناحیه ی امن خود نیاز به طراحی نقشه راه دارید. موارد زیر برای طراحی نقشه راه به شما کمک میکند تا با تدبیر و ابزارهای موثر با چالش های مواجه شوید. 

 

اندازه ی این مناطق در زندگی شما چقدر  است؟

برای هر فردی، در حوزه های مختلف زندگیش،  اندازه ی مناطق  متفاوت است. برای ترک منطقه راحتی خود، باید با محدودیت های بیرونی آن مواجه شوید. مناطق ترس خود را پیدا کنید و با برنامه ریزی برای یادگیری موثر و مواجهه با چالش هایی که در این بین قرار دارند،  به سمت رشد حرکت کنید.

 

 چگونه می توانیم بدانیم که زمان آن فرا رسیده است که از مناطق امن خود خارج شویم؟

تمامی مناطق امن در زندگی بد نیستند، بهتر است که با پرسشگری، مناطقی را که لازم است در آن رشد کنید انتخاب و اولویت بندی کنید.

از خود بپرسید: آیا این وضعیت اصلاً برای من اضطرابی ایجاد می کند؟به چالش کشیده میشوم؟ ، آیا این چیزی است که همچنان برای دنبال کردن آن هیجان زده می شوم؟ ماندن در این وضعیت چه تاثیری بر زندگیم خواهد داشت؟  رشد یافتن در این مرحله چه تغییراتی در زندگیم ایجاد خواهد کرد؟

با پاسخ به این سوالات زمان و اولویت های خود را تعیین کنید.

 

 

چگونه می‌توانیم بر مقاومتی که با ترک مناطق آسایش به وجود می‌آید غلبه کنیم؟

  باورهای خود را به چالش بکشید.

 گاهی اوقات اندازه ی ترس های ذهنی (نکنه یه وقت ها...) بسیار بیشتر از ترس واقعی می باشد. معمولا افراد قدرت واقعی خود را دست کم می‌گیرند تا خود را قانع کنند که در ناحیه ی امن خود بمانند. با پرسشگری، ترس های ذهنی و باورهای محدود کننده ی خود را به چالش بکشید.

 

مزایای خروج از ناحیه امن:

 

رشد شخصی:

با به چالش کشیدن خود و تجربه چیزهای جدید، دانش، مهارت ها و قابلیت های خود را گسترش می دهید. این رشد می تواند اعتماد به نفس، سرمایه ی خودکارآمدی و خرد شما را افزایش دهد.

افزایش انعطاف پذیری:

بیرون آمدن از منطقه آسایش به شما کمک می کند انعطاف پذیری و سازگاری ایجاد کنید. این کار به شما می آموزد که چگونه با جریان عدم قطعیت های زندگی رو به جلو حرکت کنید، چالش ها را مدیریت کنید، از شکست ها درس بگیرید و در مواجهه با موانع آینده انعطاف پذیرتر شوید.

فرصت‌های بیشتر:

با بیرون رفتن از منطقه امن خود، خود را در معرض فرصت‌ها و امکانات جدیدی قرار می‌دهید که ممکن است در غیر این صورت با آن‌ها مواجه نشده باشید. این کار می‌تواند به پیشرفت‌های شخصی و حرفه‌ای، روابط جدید و چشم‌اندازی وسیع‌تر در زندگیتان منجر شود.

غلبه بر ترس ها و باورهای محدود کننده:

بسیاری از ترس ها و باورهای محدود کننده ریشه در منطقه راحتی دارند. با رویارویی با آنها و به چالش کشیدن آنها، می توانید از موانع عبور کنید، محدودیت های درک شده خود را گسترش دهید و احساس آزادی و توانمندی بیشتری را کشف کنید.

افزایش خلاقیت و نوآوری:

بیرون رفتن از منطقه راحتی ذهن شما را تحریک می کند و تفکر خلاق را تشویق می کند. این کار شما را به یافتن راه‌حل‌های جدید، کاوش در دیدگاه‌های مختلف و پذیرش نوآوری سوق می‌دهد که منجر به ایده‌ها و رویکردهای تازه در زمینه‌های مختلف زندگی می‌شود.

چشم انداز گسترده:

 وقتی از منطقه راحتی خود خارج می شوید، خود را در معرض تجربیات، فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف قرار می دهید. این دیدگاه شما را گسترش می‌دهد، همدلی و درک را تقویت می‌کند و از طریق درک عمیق‌تر از دنیای اطرافتان باعث رشد شخصی می‌شود.

موفقیت و رضایت:

پیمایش موفقیت آمیز در خارج از منطقه راحتی شما می تواند احساس موفقیت و رضایت را به همراه داشته باشد. این باور به توانایی های شما را تقویت می کند و می تواند به شما انگیزه دهد تا چالش های بیشتری را تحمل کنید.

 

چگونه از ناحیه امن خارج شویم:

 

ارزش ها:

وقتی تصمیمتان برای ترک منطقه آسایش با ارزش‌های شما  همسو باشد، انگیزه درونی برای خروج از ناحیه امن خود را خواهید داشت.

 

شناسایی تنگناها:

مناطقی از زندگی که در آن راحت بودن بیش از حد ضرر دارد تا فایده را شناسایی کنید و بر روی خروج از آن تمرکز کنید.

فراموش نکنید که عدم تلاش برای رشد می تواند به معنای سقوط در یک حالت اینرسی در مراحل بعدی زندگی باشد.

 

مفهوم راحت بودن را دوباره تعریف کنید

جهان به سرعت در حال تغییر است، و "مناطق آسایش" کمتر میشوند. تغییر اغلب باعث ترس و عدم اطمینان می شود. وقتی در "منطقه راحتی" خود هستید چه احساسی دارید؟ راحتی؟ امنیت؟ شاید، اما در این منطقه راحتی، شما بی حوصله، انعطاف ناپذیر و منفعل نیز هستید. به این فکر کنید که اگر "منطقه راحتی" شما در امروز، معادل "منطقه شکست" شما در آینده باشد، چه می شود؟  

«آرامش» را به معنای رشد و یادگیری بازتعریف کنید تا ببینید  زندگیتان چه چیزی تغییر می کند.

( راشل بلاک، مزیت پیشرفت)

 

نقاط قوت شما چیست؟

درک و استفاده از نقاط قوت شخصی می تواند در مسیر حرکت به ناحیه ی رشد به شما کمک  کند. اکثر مردم حداقل در یک زمینه از زندگی تجربه ترک منطقه راحتی را دارند و معمولاً بینش های زیادی از این تجربه کشف می کنند.در واقعیت، روند حرکت از منطقه راحتی به منطقه رشد ممکن است خطی نباشد. قله ها، فرورفتگی ها و فلات ها مسیر را پیچیده می کنند. گاهی اوقات، ما حتی نیاز داریم که به صورت دوره ای به منطقه آسایش عقب نشینی کنیم، تا دوباره قدرت  به دست آوریم. با این وجود، شناسایی نقاط قوت خود مانند سفر با هواپیما در برابر سفر با یک سه چرخه است. پس برای خروج از ناحیه ی امن، در موقعیت های مختلف، نقاط قوت خود را شناسایی کنید.

 

مهارت های حرفه ای خود را گسترش دهید.

رشد مهارت های شما می تواند خلاقیت را تقویت کند و اعتماد به نفس شما را بیشتر کند. مهارت هایی مهم مانند  تفکر تقاد، سخنرانی در جمع، مذاکره و رهبری می تواند چالش جدیدی برای بسیاری از افراد باشد. با سرمایه‌گذاری روی آنها می‌توانید مسیر رشد را برای خود هموارتر کنید.

 

امتحان کردن چیزهای جدید را به یک روتین تبدیل کنید

از چیزهای  کوچک شروع کنید. به یک رستوران جدید بروید. کسی را که به تازگی ملاقات کرده اید برای قهوه دعوت کنید. به یک دورهمی مجازی جدید بروید و این کارها را به طور منظم تکرار کنید. مثلاً هر هفته، چهارشنبه ها، چیز جدیدی را امتحان کنید. به زودی از این که چقدر تغییر برایتان کمتر ترسناک به نظر می رسد شوکه خواهید شد. ( دکتر راشل ام کی هدلی، گروه رز، بین المللی)

 

 بدترین و بهترین نتایج ممکن را مقایسه کنید

از خود بپرسید "بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟" سپس از خود بپرسید، "بهترین سناریویی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟" هر دوی این سؤالات باید به شما کمک کنند تا هر گونه ترس یا ناراحتی غیر منطقی را برطرف کنید، و نیر انرژی برای تلاش کردن را تقویت کنید.

 

استرس را مجدداً تنظیم کنید

 تمام استرس ها بد نیستند. Eustress نوعی استرس است که برای فرد مثبت و مفید است و معمولاً هنگام درگیر شدن در فعالیت‌های چالش برانگیز یا هیجان‌انگیز که به عنوان موردی انگیزه‌بخش و نیروبخش، تجربه می‌شود و  برای کمک به خروج از ناحیه ی امن موثر است. eustress بر خلاف استرس منفی (distress)،  می تواند باعث رشد شخصی، انگیزه و موفقیت شود.

اگرچه ایجاد تعادل و افراط نکردن در آن نیز اهمیت ویژه ای دارد تا تبدیل به استرس منفی نشود.

 

خلاق باشید و چیزهای جدید بسازید

خلاقیت- از نوشتن شعر جدید گرفته تا ساختن یک تجارت  معمولاً شامل  عنصر ریسک است. انجام خلاقیت راه خوبی برای آموزش دادن به خود برای داشتن ذهنیت رشد و رها کردن نیاز به کمال از همان ابتدا است. این  ترفند  خروج از ناحیه امن را برای خود شخصی سازی کنید تا به شما برای خروج از ناحیه امن کمک کند.

 

تمرین روزانه: کارهای روزمره را متفاوت انجام دهید.

در زندگی روزمره، فرصت های زیادی برای به چالش کشیدن خود وجود دارد. هنگام صرف شام، تلفن هوشمند و تلویزیون خود را خاموش کنید، تصمیم بگیرید که چه چیزی را سریعتر بپوشید، یا در چه چیزهایی سرعت خود را کاهش دهید و...

 

 صداقت را تمرین کنید.

صداقت می تواند یک کاتالیزور فوق العاده برای رشد شخصی باشد. صداقت افراد را مجبور می کند از منطقه راحتی خود خارج شوند..

 

نوروپلاستیسیته را درک کنید

شکست  جزء جدایی ناپذیر از سفر رشد است. دیدگاه خود را به شکست تغییر دهید و آن را فرصتی برای یادگیری و رشد ببینید.

این ویدیوی تد تاک را ببینید تا نوروپلاستیسیته و تغییر مغز و امکان رشد هوش را بهتر درک کنید.

 

 

پرسشگری و کوچینگ:

  • در حال حاضر در چه زمینه ها یا موقعیت های خاصی احساس راحتی می کنید؟
  • چرا فکر می کنید که تمایل دارید در منطقه راحتی خود بمانید؟
  • برخی از مزایای بالقوه خروج از منطقه امن شما چیست؟
  • چیزی که همیشه می‌خواستید آن را به دست آوردی، اما  پیگیری برای به دست آوردش را به تعویق می انداخته اید چیست؟ چرا؟
  • اگر بخواهید با موفقیت از منطقه راحتی خود در یک مورد خارج شوید، زندگی شما چگونه تغییر خواهد کرد؟
  • چند قدم کوچک و قابل کنترل که می توانید برای شروع گسترش منطقه راحتی خود بردارید چیست؟
  • چگونه می توانید یک محیط حمایتی برای خودتان ایجاد کنید؟
  • برخی از باورها یا ترس های محدود کننده که ممکن است شما را از خارج شدن از منطقه امنتان باز دارد، چیست؟
  • چگونه می‌توانید آن باورها یا ترس‌های محدودکننده را به دیدگاه‌های قدرتمندتر/ مثبت‌تر تبدیل کنید؟
  • چه افرادی هستند که با موفقیت از مناطق امن خود خارج شده اند؟ چه چیزی می توانید از تجربیات آنها بیاموزید؟
  • چه راهبردهایی  را می‌توانید برای مدیریت ناراحتی یا عدم اطمینان در حین خروج از منطقه راحتی خود به کار بگیرید؟
  • چگونه می توانید پیشرفت خود را جشن بگیرید و از تلاش های خود بدون در نظر گرفتن نتیجه  قدردانی کنید؟
  • چه کاری می توانید انجام دهید تا به  گسترش منطقه راحتی خود متعهد و با انگیزه بمانید؟
  • چگونه پیشرفت خود را اندازه گیری و ارزیابی خواهید کرد؟
  • چه نشانگرها یا نقاط عطفی نشان می دهد که شما با موفقیت منطقه راحتی خود را گسترش می دهید؟
  • چگونه می توانید ذهنیت رشد را در آغوش بگیرید و به هر تجربه ای، چه موفق یا نه، به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت شخصی نگاه کنید؟

.

منابع 

  • https://positivepsychology.com/comfort-zone/
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: W. H. Freeman and Company.
  • Bardwick, J. (1991). Danger in the comfort zone: From boardroom to mailroom – How to break the entitlement habit that’s killing American business. American Management Association.
  • Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia, PA: Psychology Press.
  • Dweck, C. S. (2008). Mindset: The new psychology of success. New York, NY: Ballantine Books.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation, Psychological Review50, 370–396.
  • Smith, J. C., Bradley, M. M., & Lang, P. J. (2005). State anxiety and affective physiology: Effects of sustained exposure to affective pictures. Biological Psychology69, 247–260.
  • Taleb, N. N. (2012). Antifragile: Things that gain from disorder. New York, NY: Random House.
  • Yailagh, M. S., Lloyd, J., & Walsh, J. (2009). The causal relationships between attribution styles, mathematics self-efficacy beliefs, gender differences, goal setting, and mathematics achievement of school children. Journal of Education & Psychology3, 95–114.
  • Yerkes, R., & Dodson, J. (1907). The dancing mouse, A study in animal behavior, Journal of Comparative Neurology & Psychology18, 459–482.

نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید