5 راه برای تبدیل استرس به بهره وری

5 راه برای تبدیل استرس به بهره وری

استرس از بهره وری جلوگیری می کند، به همین دلیل است که باید یاد بگیرید چگونه سطح استرس خود را مدیریت کنید تا ثمربخش ترشوید. استرس، خود خواسته و خودساخته است. این بدان معناست که استرس هایتان را اساسا خودتان ایجاد می کنید، بنابراین شما، آن کسی هستید که از انجام کارهایتان جلوگیری می کنید.

استرس احساس ناسالمی است که بیش از حد انرژی شما را هدر می دهد. در عوض، شما باید تمام انرژی خود را روی کار مورد نظرتان متمرکز کنید. استرس فقط به اندازه ای که شما اجازه می دهید قدرتمند می شود. احساسی مانند استرس می تواند روز شما را تحت تأثیر قرار دهد و اعمال شما را کنترل کند، اما شما می توانید در زمان شروع استرس با متوقف کردن آن و پرداختن به مسئله، احتمال انجام کارها را بیشتر کنید و روز خود را عملا صرف کارتان کنید بجای اینکه فقط استرس انجام دادن کارها را داشته باشید.

 

1. مشغول کار شوید تا استرس کمتری داشته باشید!

 

اگر در مورد کارهایی که روز گذشته انجام نشده اند نگران هستید، مسلما تمرکز بر روی آنچه که باید امروز انجام شود، آسان نخواهد بود. اما به جای این که اجازه دهید کارهای ناتمام ذهن شما را غرق در ترس و وحشت کنند و مدام در مورد آنها نگرانی داشته باشید، در استفاده از زمان خود ثمربخش تر باشید و به جای نگرانی، بر روی تمام کردن کارها تمرکز کنید. اگر از لیست کارهای خود عقب افتاده اید، مشغول کارها شدن به شما تسکین می دهد و خیلی درگیر استرس نخواهید شد. عملا استرس نمی خواهد کاری برای شما انجام دهد و برای آن مهم نیست که چقدر انرژی روی آن کار می گذارید.

 

2.زمان بیشتری به خود اختصاص دهید و استراحت کنید!

به جز در مواردی که برای شما خیلی مهم است تا کاری را در یک زمان مشخص انجام دهید، خودتان را به صورت سخت و محکم به زمان اتمام کاری که به راحتی قابل کنترل هم نباشد مجبور نکنید. انجام این کار باعث می شود در مورد انجام به موقع آن پروژه استرس داشته باشید، نگران باشید و مدام به ساعت نگاه کنید تا بینید که چه مدت زمان باقی مانده است. اگرچه ممکن است باعث شود شما سریعتر عمل کنید تا کارها را انجام دهید، ولی چون مضطرب هستید و با زمان پایان کار تحریک شده اید به آسانی و با سرعت کاری را انجام میدهید و رد می شوید، پس این احتمال وجود ندارد که کار را با کیفیت مورد نظر انجام دهید.

وقتی در یک مهلت زمان سخت و مشخص مشغول کار هستید یا برای به انجام رساندن امری سخت کار می کنید، اگر فقط 5 یا 10 دقیقه از کار فاصله بگیرید و کمی استراحت کنید، متوجه می شوید که اینکار چقدر مفید واقع می شود. از آن پنج یا ده دقیقه برای آرام کردن خود، استراحت، استشمام هوای تازه و غیره استفاده کنید، بنابراین وقتی به کار خود برگردید، ذهن آرام تری خواهید داشت که به شما این امکان را می دهد کارآمدتر باشید.

 

3. تمامی کارها را به تنهایی انجام ندهید!

اگر تحت تاثیر مهلت انجام و به پایان رساندن کاری قرار دارید یا احساس می کنید که در به انجام رساندن آن غرق شده اید و تحت فشار هستید، در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید. هر کسی در بعضی مواقع به کمک نیاز دارد و دست کمکی باعث می شود که غرق شدن و تحت فشار بودن را احساس نکنید، انگار که خودتان این کار را انجام می دهید. با کمک، شما دو برابر کارآمدتر خواهید بود و اکنون که شخصی به شما کمک می کند در مورد مهلت تحویل کار کمتر نگران خواهید بود. اگر می دانید که نمی توانید خودتان کار را انجام دهید، نباید خود را تحت فشار قرار دهید. انجام این کار فقط باعث استرس و کاهش کیفیت بیشتر کاری که دارید انجام می دهید، میشود.

 

4- به اهمیت کار خود نگاه کنید(توجه کنید)!

ثمربخش تر شدن در زندگی روزمره، می تواند با درک اینکه چه چیزی مهم و چه چیزی بی اهمیت است انجام شود.

زیرا احتمالاً بیشتر وقت خود را صرف استرس بر جزییات و چیزهایی می کنید که به اندازه اصل موضوع بزرگ و مهم نیستند. بسیاری از مواردی که مردم برای آنها استرس دارند، درواقع به اندازه ای که دوست دارند به آن فکر کنند، اهمیت ندارند. بجز چیزی که به شما آسیب فیزیکی(بدنی) برساند، احتمالاً ارزش ندارد که از نظر روحی خودتان را بخاطر آن ناراحت کنید. داشتن یک نگرش مثبت با شروع روز، فرورفتن در کارها، و کنار آمدن با هر کاری که باید انجام شود می تواند شما را از عقب نشینی و اتلاف وقت با استرس و توجه بر چیزهای ناچیز باز دارد. روش 5 راهی را توضیح خواهد داد تا متوجه شوید که آیا آنچه شما بر آن تاکید و برایش استرس دارید اصلاً اهمیت واقعی دارد یا خیر!

 

5- بر استرس خود تمرکز کرده و با آن مقابله کنید!

اگر می خواهید متوجه شوید که چگونه استرس خود را بهتر کنترل کنید، گاهی تمرکز بر آن می تواند مفید باشد. اگر تلاش برای جلوگیری از استرس برای شما به اندازه کافی روش موفقیت آمیزی به نظر نمی رسد، می توانید به کمک استرس خود و نوشتن این که چه احساسی را در شما ایجاد می کند ثمر بخش باشید تا بتوانید با آن مقابله کنید. علاوه بر نوشتن، نیز بنویسید که بدترین اتفاقی که ممکن است پیش بیاید چیست؟ اینکار این امکان را به شما می دهد که قادر باشید نگاهی به عقب و آنچه که در گذشته نوشتید بیاندازید و ببینید که آیا آنچه بر آن تاکید داشتید، واقعاً چیز مهمی بود یا نه! امور معمولا به آن بدی که به نظر می رسند پایان نمی یابند و البته وقتی خود را از اوضاع دور کنید، می توانید با ذهن آرام تری امور را بررسی کنید.

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید