کوله پشتی 98-شب سوم

کوله پشتی 98-شب سوم

(برای شنیدن فایل صوتی پادکست روی لوگوی نارنجی کلیک کنید)

در ابتدا در رابطه با میزان اهمیت تمرکز باید بگویم که زندگی بدون تمرکز همچون زندگی بدون رشد است. چراکه دو گام اصلی رشد در زندگی، تمرکز و تاثیر است. یعنی من باید این دو بال را داشته باشم تا بتوانم رشد کرده و پرواز کنم.

  • تمرکز، سرنوشت مرا رقم خواهد زد. تمرکز من روی هر چیزی که باشد سرنوشت زندگی من به همان سمت می رود.
  • اگر تمرکز من روی افکار منفی باشد زندگی من هم به سمت افکار منفی می رود.
  • اگر تمرکز من روی باورهای عجیب وغریب، باید و نبایدها باشد سرنوشت زندگی من هم یک سرنوشت کلی و مبهم است.
  • اما اگر تمرکز من روی حوزه های خوب باشد مثل حوزه های مثبت، حوزه های رشد، و روی حوزه هایی که رشد شخصی من در آن است، آنجاست که حال من خوب است، آنجاست که در من رشد به وجود می آید، در من حس خوب به وجود می آید.

 برای ایجاد یا افزایش تمرکز در فضای زندگی باید تلاش کنم و چند گام مختلف را اجرایی کنم.

  • گام اول: یک ساعت اینترنت گوشی را خاموش کنیم.

از امروز به بعد یک ساعت در شبانه روز وای فایتان را خاموش کنید. اینترنت گوشی تان را خاموش کنید. می خواهیم یک ساعت در روز اینترنت نداشته باشید. البته این یک ساعت، نباید ساعت خواب شما باشد! بلکه به صورت هدفمند یک ساعت در شبانه روز که ترجیحا فعال هستید باشد، مثلا بین صبح تا ظهر. وقتی اینترنت نداشته باشید نمی دانید باید چکار کنید! چون اینترنت یک بخش زیادی از فضای ذهنی ما را پر کرده است. فضای مجازی خیلی از بخش های خالی زندگی ما را پر کرده است.no internet!

  • گام دوم: اثرگذاری محیط 

    ایجاد فضای اختصاصی به تمرکز شما به شدت کمک می کند، پس از این به بعد اگر می توانید فضاهای خاصی را برای کارهای خاصتان مشخص کنید. مثلا من برای کتاب خواندن روی این مبل می نشینم! با این کار ذهنتان را تا می توانید شرطی کنید، یعنی با حضور در آن مکان خاص ذهن متمایل به انجام آن کار یا فعالیت خواهد شد. شرطی کردن ذهن نسبت به مکان به شدت روی تمرکز ما اثرگذار است.

  • گام سوم: اتوماتیک کردن تصمیم های کوچک زندگی بیان شد که مغز ما یک حجمی از گلوکز را در طول روز باید مصرف کند. بنابراین با اتومات کردن یک سری تصمیمات ما می توانیم انرژی مغزی خود را نگه داریم و در نتیجه تمرکز بالاتری را تجربه خواهیم کرد. 
  • گام چهارم: کمتر سراغ سرچ بروید. برای مثال اکسپلوری که در اینستاگرام وجود دارد سم زندگی ما است. سم زمان! لطفا در اکسپلور اصلا نروید! چرا؟ چون وقتی وارد اکسپلور اینستاگرامتان می شوید وارد یک دریایی می شوید که این دریا به شدت عمیق است.
  • گام پنجم: انجام فقط یک کار در یک زمان. چند کار همزمان را انجام ندهید. هر چقدر بتوانید چند کار همزمان انجام دادن را کمتر بکنید خیلی زندگی بهتری با تمرکز بالاتری را تجربه خواهید کرد.
  • گام ششم: تعیین چشم انداز و رسالت شخصی خود. زمان به سرعت در حال گذر است. اگر من ماموریتی برای زندگی خودم نداشته باشم، اگر ندانم برای چه آمده ام! اگر برنامه و هدفی برای آینده خود نداشته باشم، قطعا تمرکز نخواهم داشت. تعیین چشم انداز و ماموریت یکی از ارکان اصلی تمرکز است.

  • گام هفتم: توانایی نه گفتن را بالا ببرید. قدرتتان را نسبت به نه گفتن بالا ببرید. از این به بعد به هر چیزی بله نگویید. ابتدا فکر کنید که آیا این کاری که می خواهم انجام بدهم در مسیر افکار و رشد من، در مسیر حال خوب من و مهم تر از همه، در مسیر ماموریت من هست یا خیر؟ ما باید یک فیلتر در مغزمان بگذاریم و برای کارهایی که می خواهیم در طول شبانه روز انجام دهیم، برای افکاری که داریم فیلتری بگذاریم به اسم، فیلتر ارزیابی.

بیان می شود که اراده خیلی به تمرکز کمک می کند و برعکس تمرکز به اراده. یعنی من هر چقدر تمرکز بیشتری داشته باشم اراده بالاتری دارم. در انگلیسی به اراده می گویند، powerwill

نکته آخر این که؛ برای این منظور و برای داشتن تمرکز بالاتر داشتن یک سری روتین های صبحگاهی بسیار مفید و موثر است. نکته بسیار مهم این است که یک ساعت اول بعد از بیداری را سراغ گوشی و دیگر وسایل دیجیتال نرویم. می توان روتین های انرژی زا برای خود ایجاد کرد. برای مثال می توانید وقتی بیدار می شوید دوش بگیرید، تمرین تنفس پنج دقیقه ای انجام دهید. چند صفحه کتاب انگیزشی بخوانید. کارهایی که در طول آن روز باید انجام بدهید را یادداشت کنید. اثری که می خواهید از خود بگذارید را مرور کنید و ببیند امروز چه کاری می توانید انجام دهید که یک قدم به خواسته خود نزدیک تر شوید و در نهایت یک صبحانه خوب و عالی برای خودتان درست کنید.

یک انسان رشد یافته به جای اینکه دنبال این باشد که از این طرف و آن طرف، از خارج از فضای ذهن به او انرژی داده شود، انرژی را درونی کرده و با تمرکز بر موارد موثر در فضای زندگی خود این انرژی را به خود می بخشد.

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید