مکانیزم تغییر

مکانیزم تغییر

 

مایند مپ

 

 

تصمیم به تغییر

خیلی از آدما  فکر می‌کنن که شرط تغییر کردن به تصمیم گیریه. یعنی اگه کسی واقعا تصمیم بگیره که تغییر کنه، دیگه حتما تغییر میکنه! در حالی که اگه تغییر اینقدر آسون بود، این همه شروع کردن های نصفه  نیمه رها شده و انواع و اقسام کتابا و دوره های تغییر وجود نداشتن.

در واقع تصمیم گیری مهم هست اما کافی نیست.  

 

 

نسیم به عنوان یک گرافیست، برای یه شرکت طراحی وب سایت کار می‌کنه. اون از شغلش خوشش می‌یاد، اما از سبک زندگیش ناراضیه، اون میدونه که لازمه بیشتر ورزش کنه، سبک زندگی و تغذیه ی سالم تری رو برای خودش ایجاد کنه. برای همین هر چند ماه یکبار، رژیم و ورزش رو شروع میکنه و بعد از چند هفته، دوباره اونا رو رها میکنه و به سبک زندگی قبلیش برمی گرده.

نسیم همیشه موقع شروع مسیر، انرژی و تعهد بالایی داره و بسیار مصمم هست. مثلا اول ماه شروع میکنه به اینکه هر روز صبح زود ساعت 5 بیدار بشه و  یه ساعت رو توی باشگاه قبل از شروع  کار، ورزش کنه.

رژیم غذایی کم چربی رو درکنار ورزشش شروع میکنه و این زندگی جدید رو برای چند هفته یا بعضی وقتا چند ماه ادامه میده، ولی دوباره مسیر رو رها میکنه و به شکل شدیدتری به سبک زندگی قبلیش بر میگرده.

 

یکی از دلایل رها کردن و برگشتن به حالت قبل، (علی رغم تصمیم به تغییر)، سخت بودن برنامه ی اون هست.

 

نسیمی که عادت به بیداری ساعت 8 داشته، حالا خودش رو مجبور به بیداری در ساعت 5 صبح کرده، از سمت دیگه به خاطر محدودیت‌های رژیم غذایی‌ جدیدش هم کلافه، عصبانی و ناراضیه، اما با زورگویی و اجبار به خودش این مسیر رو انقدر ادامه میده تا در نهایت کم بیاره و دوباره به سمت  عادات قدیمیش برگرده. بعد از اون هم  شروع به بی احترامی کردن به خودش با چنین جملاتی میکنه:

  • من خیلی آدم ضعیفی هستم.
  • من خیلی آدم بی اراده ای هستم.
  • من هیچ وقت نمیتونم تنغییر کنم.
  • من زشت و چاق هستم.

بعد از گفتن چنین جملاتی،  احساس  بدتری نسبت به خودش پیدا میکنه، حتی بدتر از زمان گذشته اش! و توی چرخه ی جهنمی احساساتش میفته. به مرور، نسیم دیگه حتی نمیخواد که دوباره  به خودش  فرصت برای تلاش بده، چون پیش بینی میکنه که در نهایت باز هم شکست میخوره.

 

 

 

گاهی اوقات تغییراتی که نیاز داریم ایجاد کنیم، فقط یه سری تغییرات کوچیک هستن، مثل پنج دقیقه زودتر از خونه بیرون رفتن برای پیاده روی،  صبحانه ی سالم خوردن قبل از بیرون رفتن از خونه، اضافه کردن یه سالاد سالم به وعده ی هفتگی، چند دقیقه ورزش کردنو غیره.

 این تغییرات کوچیک در بستر زمان میتونن زندگی رو عوض کنن، در حالی که اکثر افراد به اشتباه به دنبال، تغییرات بزرگ ناگهانی و موقت هستن!

 

 

TED TALK TIME

 

برای دیدن ویدیوی تد تاک روی لینک پایین کلیک کنید.

تد تاک دست یابی به اهداف جاه طلبانه

 

این تد تاک، درباره ی اثر  برداشتن قدم های کوچک به ظاهر بی اهمیت در خلق تغییرات بزرگه که نشون میده، همه ی ما، با گام های کوچک به جای انتظار گام های بزرگ، میتونیم تحولات بسیار بزرگی رو خلق کنیم.

 

 

از گذشته تا به امروز مقاله های علمی مختلفی در باره ی "مراحل تغییر"  منتشر شده‌، که نشون می‌دن تغییر یک فرآیند پیچیده و پویاست.

محققین رفتاری مختلفی مانند جیمز او. پروچاسکا، جان سی. نورکراس و کارلو سی و غیره،  بیش از ۲۰ سال است که درباره نحوه تغییر مردم می‌نویسند و تحقیق می‌کنند. آنها مدلی از فرآیند تغییر رو ارائه دادن که به راحتی قابل درکه و تقریباً می‌تونه برای هر زمینه‌ای از زندگی  به کار گرفته بشه.

در این مدل 7 قسمتی،  اقدامات ما به عنوان بخشی از یک حلقه ی  پیوسته دیده می‌شه.

 

مدل تغییر:

  

 

 

توضیح مدل تغییر:

به ترتیب از سمت راست:

  • پیش‌تامل: مرحله‌ای است که قبل از اینکه حتی به فکر ایجاد تغییر بیافتیم، در آن قرار داریم.
  • تامل: وقتی شروع به فکر کردن در مورد تغییر می‌کنیم. دچار یک دوگانگی می شویم. همزمان می‌خواهیم چیزها تغییر کنه، اما در عین حال می‌خواهیم  در وضعیت فعلی (راحتی و امنیت فعلی) بمونیم.
  • آماده شدن: ا در این نقطه با وجود تردیدها، تصمیم به تغییردادن هر چیزی که از اون خسته شده‌ایم/ نمیخواهیم رو میگیریم،( اگرچه هنوز صدر در صد اطمینان نداریم که واقعاً میخواهیم تغییر کنیم یا نه).
  • اقدام: پس از آماده شدن، به مرحله اقدام می‌پردازیم و در عمل، شروع به برداشتن  گام‌هایی به سوی تغییر می‌کنیم.
  • نگهداری تغییر: سپس به مرحله نگهداری وارد می‌شیم که معادل پایبندی و استمرار داشتن در تغییرات جدید هست.
  • اگر در تغییر رفتار موفق بودیم، از سمت چپ مدل خارج می‌شویم و رفتارهای جدید به بخشی از  زندگی  ما تبدیل می‌شوند. در غیر این صورت به مرحله ی بعدی می رویم (بازگشت به رفتارهای قدیمی)
  • بازگشت به رفتارهای قدیمی:جایی است که (دوباره)به روال سابق برمی گردیم.  نکته کلیدی و بسیار مهم  این است که بازگشت به رفتارهای قدیمی بخش  طبیعی از فرآیند تغییر است.

 

 

 بازگشت به رفتارهای قدیمی، طبیعی است. احساس تردید و دوگانگی در تغییر نیز طبیعیست.قرار نیست که به محض تصمیم گیری، تغییر کنیم، تغییر فرآیندی تدریجی و پیچیده است. مسئله ی اصلی، رها کردن کامل تغییر هست که برای حل آن، به درک مکانیزم تغییر نیاز داریم.

 

ساختار تغییر شامل چه المان هایی هست؟

 

 

 

این  عکس خونه ی تغییر هست. هر چقدر اسکلت این خونه مستحکم تر باشه، احتمال ادامه یافتن تغییر بیشتر میشه. به بیان دیگه، به مرور زمان و استمرار در تغییر، ارتباطات نورونی در سیستم عصبی شما تقویت میشه و این تقویت، باعث ایجاد مسیرهای جدید مربوط به اون تغییر در مغزتون خواهد شد.

 

4 المان مهم برای مستحکم کردن خونه تغییر:

  • افکارتون درباره ی تغییر.

  • احساساتتون درباره ی تغییر.

  •  محیط / بستر / شرایط/ موقعیت

  • رفتار های شما

 

همه ی این موارد برای ایجاد تغییر  پایدار لازم هست در غیر این صورت، بعد از شروع دوباره به روال سابق برمیگردیم و مسیر تغییر جدید را رها میکنیم.

مثال:
اگه  بخوایم برای تغییر، ساعت مطالعه مون رو افزایش بدیم ولی هر روز طرز فکر منفی راجع به این کار داشته باشیم  یا دائم  افکار سرزنشگر درباره ی کارها و روندمون داشته باشیم، کم کم به این نتیجه میرسیم که نمیتونیم ادامه بدیم و رها میکنیم. اگر فقط فکر خوب داشته باشیم اما اقدام نکنیم هم باز تغییر پایداری حاصل نمیشه. پس برای تغییر  پایدار، هر 4 مورد لازم هست. (مراقب افکار صفر و یک و سخت گیرانه  باشین، تغییرات در مسیر شکل میگیرند).

 

enlightenedمقاله مرتبط با تفکر صفر و یک: تله های فکری

 

برای بهبود این 4 رکن و استحکام دهی به خانه ی تغییر، مقاله ی جدید را بخوانید.


خلاصه:

تغییر ماهیت دوجانبه داره که فارغ از تمام خوبی هاش، از دست دادن مزیت های حالت قبلی رو به همراه داره، پس انتظار تجربه احساساتی مثل تردید، پشیمانی / حسرت، اضطراب و ترس رو در تغییر داشته باشین، قرار نیست این احساسات به صفر برسند. بازگشت به روال قبل در مسیر تغییر طبیعیست چون تغییر فرآیند یک شبه و صفر و یکی نیست، درک مکانیزم تغییر و به کارگیری المان های مختلف لازم در تغییر به پایدار شدن تغییرات دلخواهمان کمک میکند.

 

منبع:

برگرفته از کتاب Coach your self


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید