چرا خستگی برای مغز شما خوب است؟

چرا خستگی برای مغز شما خوب است؟

اولین چیزی که از شنیدن کلمه ی boredom  (خستگی/ ملالت/ بی حوصلگی) به ذهن شما خطور می کند، چیست؟ 

 احتمالاً شما هم  boredom را بد می‌دانید و ترجیح می‌دهید که این حس را تجربه نکنید، اما اگر boredom هم شبیه نقش های بد فیلم ها، مثل پروفسور اسنیپ در فیلم هری پاتر باشد که در  آخر، متوجه میشوید نه تنها نقش بدی  نبوده ، بلکه برعکس، کمک های زیادی هم در طول مسیره کرده است چه؟!

 

enlightenedخستگی/ ملالت boredom  که همیشه مورد تنفر بوده است، نه تنها بد نیست، بلکه برای شما مفید است و اثراتی مانند کمک به بهره‌وری، خلاقیت ،مهارت های خود تنظیمی، بهزیستی well-being دارد.enlightened

 

چرا حس ملالت boredom  موهبت است؟

محققین نشان داده اند که ملالت یک حالت احساسی خاص هست که مزایای متنوعی دارد.  آکادمی مدیریت در طی یک مطالعه ، تاثیر این حس را روی قدرت حل مسئله بررسی کرد. آن برای این مطالعه، دو گروه را با یکدیگر مقایسه کردند.

 

گروه اول:

 آن‌ها به گروه اول وظیفه ای خسته کننده دادند که لوبیاها را بر اساس رنگ شان تقسیم‌بندی کنند تا احساس boredom  کنند.

 

گروه دوم:

در مقابل گروه اول، آن ها به گروه دوم، وظایف هیجان انگیزی دادند.

 

mail نتیجه نهایی:

 با مقایسه توانمندی حل مسئله ۲ گروه مشخص گردید که گروه اول قادر به ایجاد ایده و خلاقیتهای  بیشتری نسبت به گروه دوم بودند.

 

 

بچه ها چطور؟

علاوه بر این جالب هست بدانید که بی حوصلگی و ملالت حتی برای بچه‌ها نیز خوب هست. مؤسسه ی Child Mind، مطالعه ای انجام داد که نشان داد، مواجهه با ملالت باعث کمک به توسعه مهارت‌های حیاتی مثل انعطاف‌پذیری، برنامه‌ریزی و حل مسأله شده ‌است.

 

اعتیاد به حواس پرتی

در حقیقت چیزی که مهم هست بدانید این است که شما به زمان‌های خالی و کار نکردن down time نیاز دارید.

اگرچه ایجاد  زمان خالی و سازمان نیافته در دنیای شلوغ و پر حواس پرتی امروز به نوعی چالش برانگیز هست، اما برنامه ریزی کنید تا از جریان حواس ‌پرتی‌ها به‌دور باشید و تجربه ی زمان‌های خالی را به خود هدیه دهید. بر اساس مقاله ای از positive psychology، حواس‌پرتی‌ها  و انبوه اطلاعات (درست میخوانید، اطلاعات) باعث کاهش قدرت توجه شما می‌شود.

 

به همین دلیل کاهش حواس‌پرتی‌ها و فیلتر گذاشتن روی اطلاعات دریافتی، و ایجاد زمان های خالی و بی ساختار، فرصت ارزشمندی را برای کمک به مغزهای بیش‌ازحد پربار شده‌ی  overload brain هدیه می‌دهد تا به آرامش برسید و استرس خود را کاهش دهید. پس حواس‌پرتی‌های خود مانند رسانه‌های اجتماعی و سایر عوامل استرس‌زای مخصوص خود را پیدا کنید و برنامه ای برای زمان های دوری از آن ها طراحی کنید.

 

enlightenedکمی زمان خالی-Down time و  نیز تجربه ی  احساس  boredom را به خود بدهید.

 

البته میدانیم که  پس ‌از دوران قرنطینه  کرونا، عادت به استفاده بیشتر از فضای مجازی و انبوه اطلاعات بیشتر شده‌است و به همین دلیل کاهش دادن حواس‌پرتی‌ها و مشغولیت ها چالش برانگیز تر شده است اما همان‌طور که Sandi Mann در کتاب "علم خستگی" خود توضیح می‌دهد:  سبک زندگی که در آن نمی‌توانید از تردمیل دائمی حواس‌پرتی‌ها و برانگیختگی ها-stimulation دور باشید، باعث ایجاد اثر پارادوکس می‌شود که در آن، میزان ملات و کسالت شما  بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر هرچقدر که بیشتر به‌دنبال فرار از ملالت با فعال کردن و تهییج خود- stimulate  بروید، گرسنگی شما برای  تهییج-stimulate  بیشتر و بیشتر میشود.

 

 

ویتامین D  مغز

  اثر  کار نکردن -Down time  به صورت زمان های خالی بی ساختار  برای مغز  مانند اثر ویتامین دی برای بدن است و برای ذهن و بهزیستی Well-being شما مفید است.

 

یک تصور غلط:

  تصور غلط بی‌فایده دیدن Down time را کنار بگذارید زیرا  علم نشان داده است که ایجاد توقف و کار نکردن، ذخایر توجه و انگیزه ی مغز را پر می‌کند، همچنین بهره‌وری و خلاقیت را تقویت می‌کند و نیز برای دستیابی به بالاترین سطوح عملکرد ضروری می‌باشد.

 

 در واقع شما می‌توانید، کاری نکردن و  تجربه ی boredom  را به‌عنوان  پاک‌سازی ذهنی و راهی برای رهایی از ازدحام شناختی که در طول زمان ایجاد می‌شود، در نظر بگیرید.

 

نکته مهم: منظور از تجربه boredom ، مرتبط با تجربه ی زمان های خالی و بر اساس برنامه ریزی قبلی  برای آن و به صورت هدفمند می باشد. به عبارت دیگر این مباحث متفاوت از رها کردن مسیر کار به محض احساس کسالت و ملالت است. بنابراین اگر در وسط کار خود و یا هنگام یادگیری احساس بی حوصلگی به سراغ شما آمد، بهتر است کار خود را ادامه دهید. زیرا روش های مدیریت و مواجه با ملالت در موقعیت های مختلف متفاوت است و این مقاله به طور ویژه به تجربه کردن ملات برای تجربه زمان های خالی و زمان های سازمان نیافته با برنامه ی ریزی قبلی می باشد.

 

 

 

پس از خواندن مقاله، چه کارهایی انجام دهید؟

 

1- مدیریت تمایل به اسکرول کردن

 

همه ی  ما این احساس را تجربه کرده‌ایم که به محض اینکه بی حوصله شده ایم، تمایل به برداشتن تلفن و رفتن به سراغ سوشال مدیا، اکسپلور اینستاگرام و غیره را داشته ایم. بهتر است در زمان Down time در مقابل میل به گشتن در فضای مجازی هنگام بی‌حوصلگی مقاومت کنید. چند دقیقه را تاب آوری کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد!

 

2- برنامه‌ریزی برای زمان توقف DOWN TIME PLANNING

 زمان‌های مشخصی را برای کاری نکردن در برنامه خود قرار دهید چون در غیر این صورت خودتان به سراغ آن نخواهید رفت. همچنین به این برنامه،  به‌عنوان مورد بد یا وقت تلف کردن نگاه نکنید، بلکه آن را شبیه به شارژ شدن مغزتان یا پارک کردن افکارتان و یا پاک کردن تابلوی درون ذهنتان برای ایجاد فضا جهت ایده‌ها و بینش‌های جدید ببینید.

 

 

سخن پایانی:

 همان‌طور که یک باغ بیش‌ازحد شلوغ، باغ سالمی نیست و هر باغبان خوبی می‌داند که برای سالم بودن باقی گیاهان، نیاز به هرس کردن و از بین بردن علف‌های هرز  دارد، به ‌طور مشابه فضای ذهن و مغز شما نیز نیاز به هرس شدن و خلوت شدن از طریق کار نکردن و زمان های نسبتا خالی ساختار نیافته unstructure down time دارد. مراقب باشید در این زمان مغلوب حواس پرتی ها، انبوه اطلاعات و تهییج کردن ذهن خود نشوید تا بتوانید از مزایایboredom استفاده کنید.

 

 

منابع:

https://www.forbes.com/sites/nazbeheshti/2022/09/01/why-boredom-or-at-least-downtime-can-be-good-for-your-brain-and-for-creativity-and-productivity/?sh=43567ad0693f

https://www.axios.com/2022/07/20/axios-finish-line-why-we-should-embrace-boredom

https://www.psychologytoday.com/us/blog/science-choice/202004/5-benefits-

boredomhttps://www.scientificamerican.com/article/mental-downtime/

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید