فلسفه ی کوچینگ و توسعه ی آن

فلسفه ی کوچینگ و توسعه ی آن

خلاصه:

کوچینگ اشکال مختلفی دارد و افراد در این حرفه، فلسفه کوچینگ خود را بر اساس ارزش ها ویکپارچگی خود توسعه می دهند. فلسفه کوچینگ به کوچ ها  کمک می کند تا انسجام بالاتری داشته باشند. توسعه فلسفه کوچینگ با شناسایی ارزش های اصلی و درک اینکه چرا وارد کوچینگ شده اید شروع می شود. فلسفه کوچینگ بر کوچ، مراجع و محیط کوچینگ تأثیر می گذارد و خلاقیت و همکاری را تقویت می کند.

 

مقدمه:

همونطور که میدونید، کوچینگ حوزه های متنوعی داره، که شبیه ششمیر دولبه هست، از یک سو میتواند روی رشد شما اثر فوق العاده ای بذاره و زمینه های خلاقانه و نو آورانه جدیدی رو بهتون بده، اما از سمت دیگر میتواند باعث سردرگمی و گیج شدنتان شود.

به عقیده ی، Kelly Miller توسعه دادن فلسفه ی کوچینگ راهی هست که کمک میکند تا زمین زیر پای شما سفت تر شود و از طریق آن بتوانید، انتظارت خود و مراجعین کوچینگتان را مشخص و تنظیم کنید.

 

فلسفه کوچینگ چیست؟

 فلسفه کوچینگ یک ابزار کوچینگ هست که به وضوح فرآیند کوچینگ کمک میکند. همچنین فلسفه ی کوچینگ بخشی از کدهای اخلاقی تعریف شده در فدراسیون جهانی کوچینگ ICF برای کوچ های حرفه ای و دارنده ی اعتبارنامه ی ACC- PCC-MCC از ICFهست. تسلط پیدا کردن شما به عنوان یک کوچ حرفه ای، بر کدهای اخلاقی ICF، روی تعریف و توسعه ی استاندارهای شخصی شما به عنوان کوچ در جلسات کوچینگتان موثر است. در واقع، درک جایگاه کوچینگ، اصول، تعهدات و استانداردهای آن، مناسب ترین محل شروع برای تعریف و توسعه ی فلسفه ی کوچینگ هست.

 

enlightenedمقاله مرتبط: کد های اخلاقی ICF

 

توسعه ی فلسفه ی کوچینگ:

قدم بعدی در توسعه ی فلسفه ی کوچینگتان، مشخص سازی ارزش های درونیتان هست. چون فلسفه ی کوچینگ یک کوچ اصیل؛ انعکاس دهنده ی ارزش های درونی، استانداردهای اخلاقی و یکپارچگی اوست.

 اگر میخواهید بهترین ورژن خود شوید و موثرترین جلسات کوچینگ را خلق کنید، لازم است که عمیقا بدانید چرا یک کوچ هستید؟

 

چند سوال برای مکاشفه چرایی:

انگیزه شما برای کوچینگ چیست؟

دوست دارید چه نوع (type) کوچی باشید؟

چرا حرفه ی  کوچینگ، برای شما  مناسب است؟

چه چیزی را می خواهید با مراجعین خود، به دست آورید؟

چه چیزی را برای خودتان به دست خواهید آورد؟

 

نکته ای برای تاثیرگذاری بیشتر در کوچینگتان:

خودآگاهی، self-awareness  در کوچینگ بسیار مهم است تا به شناخت  چرایی و ارزش هایتان کمک کند. علاوه بر این تقویت خود آگاهی شما بسیار مهم است چون ممکن است به عنوان کوچ ها، انتظاراتی را برای خود تعریف کنید که  باعث تضعیف اثربخشی کوچینگتان شود.در ادامه نمونه هایی از آن ها اشاره میکنیم (Lasley, Kellogg, Michaels, & Brown, 2015)..

  • نیاز به تحسین شدن
  • اطمینان از انجام "درست" فرآیند از نظر خود
  • نیاز به برجسته کردن دانش شخصی خود در جلسه
  • وقف یافتن با سطح راحتی و ناحیه ی امن مراجع
  • بیش از حد موافق بودن بودن (ترس تایید نشدن)

 

برای اینکه یک کوج موثر باشد، لازم است که بتوانید تمرکزتان را از روی خودتان بردارید. چون  فلسفه‌های کوچینگ فارغ از تقاوتشان، بر «دیگران» متمرکز هستند، که به جاری شدن، حضور، خلاقیت، رابطه ی عمیق و شکوفایی کمک میکند.

 

چند سوال برای تسهیل این مسیر:

 

  • آیا مراجعین من می توانند انتظار داشته باشند که من بهترین خود را در هر جلسه ارائه دهم؟
  • مراجع خود را چقدر کامل میبینم؟
  • آیا من به تنهایی در حال حل مشکل هستم؟ یا از تدبیر مراجع خود بهره می برم؟
  • سوالات کوچینگی من، چقدر با دستور کار مراجع هماهنگ است؟
  • چقدر فعالانه گوش می دهم؟
  • چقدر با شهودم هماهنگ هستم؟
  • آیا من تمام توجه خودم را به هر مکالمه کوچینگ می‌آورم؟

 

توجه به  استایل  کوچینگ خود و رشد دادن آن ها  نیز در توسعه ی فلسفه ی کوچینگ کمک کننده است. سوالات زیر برای توسعه ی استایل کوچینگ کمک کننده هست:

  • چه نوع مراجعی را برای ارائه خدمات انتخاب می کنید؟
  • شما چه دیدگاه شخصی از فرآیند تغییر دارید؟
  • این دیدگاه شخصی،  برای رشد یافتن، به چه چیزهایی نیاز دارد؟
  • چگونه تعهد  برای خود و مراجعان ایجاد می شود؟
  • چه استانداردهای شخصی را برای هر مراجع به ارمغان خواهید آورد؟

 

فلسفه ی کوچینگ مستقیما روی کوچ، کوچی و آب و هوای کوچینگ  اثرگذار است و منجر به ایجاد شدن استانداردهای جدید میشود که در عین حفط مکالمات خلاق و منحصر به فرد، اثرگذاری بیشتری را در جلسات کوچینگ خلق میکند.

 

 

روش قدم به قدم برای توسعه ی فلسفه ی کوچینگ:

 

1- ارزش های خود را کشف کنید

مانند ارزش نظم، یکپارچگی،احترام متقابل و غیره.

 

2-برای هر ارزش، یک سیستم باور شخصی توسعه دهید.

بطور مثال:

 ارزش احترام متقابل: تحت هر شرایطی و بدون قید و شرط حمایتگری مثبت از مراجعین کوچینگ خود خواهم داشت.

ارزش یکپارچگی: اعتماد و اعتماد بنفس مراجعین کوچینگم را در هر شرایطی حفظ میکنم.

ارزش نظم: همواره در زمان جلسات،پیگیری پیشرفت و مکالمات منظم هستم.

 

3- ساختن یک بیانینه ی ماموریت برای خود، بعد از پاسخ به دو سوال قبلی

 

برای اینکه یک کوچ با ذهنیت باز،  احترام گذار، منظم، امن و صادق با مراجع خود باشم، فضاهای خلاق و مشارکتی برای کاوش رشد فردی را فراهم میکنم.

 

مثال هایی از فلسفه ی کوچینگ:

1- کوچینگ ورزشی

 بطور مثال ذهنیت کوچ ورزشی  Orgeron شعار کارول، "همیشه رقابت کن"، هست. او خود را همیشه در حال پیشرفت و درس گرفتن از اشتباهات می داند. او تمام وجودش را به نحوه کوچینگ ورزیشش همسو کرده است، که نتایج آن در رکورد LSU در سال 2019 مشهود است. فلسفه کوچینگ ورزشی آقای Orgeron نقش زیادی در موفقیت تیم داشته است.

 

2- کوچینگ اجرایی  Executive Coaching

ارتباط بین کوچ اجرایی و بیزینسی که مراجع اوست، مشابه با رابطه ی کوچینگ فردیست و کوچ میتواند بیانیه ی ماموریتی برای چگونگی کوچینگ خود در آن بیزینس داشته باشد. وضوح داشتن در تعیین نوع بیزینس و چگونگی کوچینگ باعث میشود تا جلسات کوچینگ به رشد بیشتری دست یابند.

 

چند مثال از فلسفه ی کوچینگ در این حیطه:

ما وجود داریم تا جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم - یک گفتگوی شجاعانه، یک حقیقت رهایی بخش، یک رهبر بزرگ در یک زمان. ما با افراد، تیم ها و سازمان ها همکاری می کنیم تا به رهبران و تیم های آنها کمک کنیم تا از سفر لذت ببرند.

Greg Salciccioli of Coachwell.com

 

 

کوچینگ یک رابطه برابر است، که در آن مسئولیت برای پیشبرد خود به جلو با کوچیی است و مسئولیت ارائه  ی کوچینگ بینش‌گر و چالش‌برانگیز برای حمایت از آن اتفاق  بر عهده ی کوچ است.

Dave McKeon

 

 

3- کوچینگ سلامت

فلسفه ی کوچینگ در این حوزه،  اولویت این ذهنیت هست که افراد با یکدیگر تفاوت دارند و روش های بهبود سلامت، ورزش، لایف استایل و غیره متفاوت است.

مثال: روی این متن کلیک کنید تا ویدیوی مربوط را ببینید.

 

کوچینگ زندگی:

کوچینگ زندگی مانند یک چتر هست که در زیر آن،  رشد شخصی، شغلی، بیزینس،سلامت ، روابط و.. وجود دارد.

بطور مثال فلسفه ای کوچینگ بر مبنای روانشناسی مثبت بر اساس موارد زیر است:

دیدن مراجع به عنوان یه منبع کامل و بهترین متخصص برای خود:

این فلسفه باعث میشود که کوچ ها تبایل بیشتری به پرسشگری مکاشفه ای داشته باشند و راحت تر به کد های اخلاقی و صلاحیت های ICF پایبند بمانند.

همچنین پایبندی به مفاهیم زیر به اثرگذاری بیشتر شما به عنوان کوچ کمک کننده هست.

  • خوب زندگی کردن، مسئولیتی در قبال هدیه ی زنده بودن است. هدف در پیگیری یک زندگی خوب یافت می شود. خدمت به دیگران در این امر بهتر است، پایه و اساس هر مکالمه کوچینگ باشد.
  • دنبال کردن یک زندگی خوب نمی تواند به قیمت دیگری تمام شود. دستیابی به بهترین های شخصی ز نباید مانع رشد دیگران شود.
  • کوچینگ برای تغییر یا اصلاح  کردن دیگران نیست بلکه، در مورد همراهی با دیگران و تهسیل مسیر آن ها در دنبال کردن نسخه ی بهترشان در عرصه های مختلف است.
  • زندگی خوب نیاز به ارتباط متقابل دارد. برای دستیابی به آن، لازم است به دیگران برای رسیدن به بهترین خود خدمت کرد. معنا و هدف زمانی روشن می شود که ایگوی خود  را به نفع فراوانی و بهبود آزاد کند.

 

کلام پایانی:

همه شایسته ی تجربه کردن، فرآیند کوچینگ خلاق و اصیل هستند ، زیرا باعث باز شدن قفل پتانسیل ها و شعله ورتر کردن قلب آن ها در پیمایش زندگیشان میشود. قبل از مراجعه به کوچ ها، از آن ها در مورد فلسفه ی کوچینگشان سوال کنید.

سوال:

 اگر مراجع کوچینگ شما، تضاد ارزشی با ارزش و فلسفه ی کوچینگ شما داشته باشند، به عنوان یک کوچ حرفه ای چه اقدامی را اثرگذار میبیند؟

 

منابع:

برگرفته از مقاله ی نویسنده Kelly Miller

https://positivepsychology.com/coaching-philosophy/

Crewe, P. (2016, October 30). Building a program in his own image. SBNation. Retrieved from https://www.andthevalleyshook.com/2016/10/30/13401740/building-a-program-in-his-own-image-how-ed-orgeron-is-flexing-pete-carroll-s-philosophies-at-lsu

Lasley, M., Kellogg, V., Michaels, R., & Brown, S. (2015). Coaching for transformation. Discover Press.

 

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید