اشتباهات متداول توسعه فردی

اشتباهات متداول توسعه فردی

توسعه فردی  یکی از مهم ترین  جنبه های زندگی فردی و حرفه ایست که به افراد کمک می کند تا پیشرفت کنند، حال بهتری داشته باشند، مسائل زندگی خود را حل کنند و شکوفایی و رضایتمندی را به زندگی خود هدیه دهند.

علیرغم اهمیت بالای توسعه فردی، بسیاری از افراد در سفر توسعه فردی خود، مرتکب اشتباهات زیادی می شوند که  این اشتباهات باعث درجا زدن و یا حتی پسرفت آن ها می شود. در این  مقاله، برخی از اشتباهات رایج افراد و نحوه اجتناب از آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

1- عدم تعیین اهداف واضح

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد در توسعه فردی مرتکب می شوند، تعیین اهداف نامشخص و مبهم است. اهداف مشخص و دقیق موجب افزایش تمرکز، برنامه ریزی صحیح و تصمیم گیری های درست در طول مسیر میشود.

بدون داشتن اهداف روشن و دقیق، به راحتی در طول مسیر آشفته می شوید، سرمایه، انرژی و زمانتان هدر می رود و اندازه گیری پیشرفت و برنامه ریزی موثر در طول مسیر  برایتان غیرممکن می شود. در این وضعیت تجربه ی احساساتی مثل آشفتگی، بی انگیزگی و نا امیدی مرسوم است.

بهتر است هنگام تعیین اهداف، ابتدا چرایی انتخاب هدف و نحوه ی تاثیرگذاری آن بر زندگیتان را مشخص کنید، سپس هدف و نتیجه ی حاصل از آن، معیار یا روش اندازه‌گیری پیشرفت، قابلیت دستیابی به هدف با توجه به بستر زندگی و مدت زمان لازم برای رسیدن به هدف را به طور دقیق مشخص کنید.  تعیین اهداف مشخص و دقیق به افراد کمک می کند تا با انگیزه،  تمرکز قوی و کارآمدی  بالا در سفر توسعه شخصی خود حرکت کنند.

 

سوالات کوچینگ زیر در تعیین موثرتر اهداف  به شما کمک می کند.

  • دقیقاً می خواهم به چه چیزی برسم؟
  • چرا این هدف برای من مهم است؟
  •  دستیابی به این هدف، چه تاثیری در زندگی من یا دیگران دارد؟
  • این هدف تا چه مدت زمانی در زندگی من اثر گذار است؟
  • در طی چه  مدت زمانی می خواهم به این هدف برسم؟
  • برای رسیدن به این هدف چه اقدامات خاصی باید انجام دهم؟
  • برای رسیدن به این هدف به چه منابعی نیاز دارم؟
  • با چه موانع یا چالش های احتمالی می توانم روبرو شوم و چگونه می توانم بر آنها غلبه کنم؟
  • چگونه پیشرفت خود را در جهت دستیابی به این هدف اندازه گیری خواهم کرد؟
  • برای رسیدن به این هدف به چه حمایت یا کمک بیرونی نیاز دارم؟
  • برنامه عملیاتی من برای رسیدن به این هدف چیست ؟
  • چگونه می توانم اطمینان حاصل کنم که در مسیر رسیدن به هدفم پایبند هستم؟

 

2-نداشتن برنامه - برنامه ریزی اشتباه

اشتباه دیگری که افراد در توسعه فردی مرتکب می شوند نداشتن برنامه است. داشتن یک برنامه در توسعه فردی  ضروریست زیرا نقشه راهی برای دستیابی به اهداف را به طور واضح و متناسب با زندگیتان به شما ارائه می دهد. بدون داشتن برنامه،  شما به راحتی از مسیرتان منحرف می شوید، تمرکز خود را از دست می دهید و در دنیای حواس پرتی ها غرق می شوید.

 

هنگام ایجاد یک برنامه، بسیار مهم است که به صورت ارگانیک برنامه ریزی کنید، یعنی، برنامه ای پویا و منحصر به فرد و بر اساس بستر زندگی و سیستم درونیتان طراحی کنید. چون برنامه ریزی مانند اثر انگشت منحصر به فرد است و لازمه ی موفقیت شما در تعهد به برنامه هایتان در نظر گرفتن این تفاوت مهم است. در غیر این صورت با پیروی و الگو برداری از برنامه های دیگران (حتی افراد موفق) به تعهد لازم و موفقیت نخواهید رسید.

 

وبینار مرتبط:  ارگانیک پلنینگ

 

3- تمرکز فقط بر یک حوزه از توسعه فردی

رشد فردی شامل جنبه های مختلف زندگی از جمله رفاه جسمی، روانی، عاطفی، روابط و معنویت است.

تمرکز روی تنها یک حوزه از زندگی، اشتباه رایجیست که مردم مرتکب می شوند و با گذشت زمان طولانی، پشیمانی را تجربه میکنند. مانند فردی که در شغلش بسیار موفق است اما روابط عمیقی ندارد و در زمان میان سالی با بحران عمیقی رو به رو میشود. یا فردی که به دلیل توجه نکردن و سلامت جسمانی، در اوج موفقیت و روابط خوب،  بیمار میشود و غیره.

توجه به تمام زمینه های توسعه فردی و داشتن زندگی متعادل، برای دستیابی به رشد و رفاه در زندگی بسیار مهم است. نادیده گرفتن هر زمینه از توسعه فردی  می تواند آسیب های جبران ناپذیر و پشیمانی های بزرگی را برایتان رقم بزند.

 

4-مقایسه خود با دیگران

 گرفتار شدن در دام مقایسه کردن خود با دیگران، به خصوص در دنیای امروزی با انواع رسانه های اجتماعی و مارکتیگ، بسیار آسان است. فراموش نکنید، که مقایسه خود با دیگران می تواند به عزت نفس و توسعه فردیتان  آسیب بزند و شما را به سمت انتخاب مسیرهای اشتباه توسعه فردی هدایت کند. مهم است که به جای مقایسه خود با دیگران، بر ارزش های درونی، اهداف درونی و میزان پیشرفت خود تمرکز کنید.

 

مقاله مرتبط: مقایسه، دزد خوشبختی 

 

5- پاداش ندادن و بی توجهی به دستاوردهای خود

بسیاری از مردم، جشن گرفتن دستاوردهای خود را نادیده می گیرند. تجلیل از دستاوردها مهم است زیرا انگیزه و  سوخت حرکت  شما برای ادامه دادن سفر توسعه فردیتان می شود. مهم است که برای دیدن و قدردانی از دستاوردهای خود، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک باشند، وقت بگذارید تا انگیزه ی درونی و استمرار خود را تقویت کنید.

 

6- کمک نگرفتن از دیگران

 داشتن آگاهی درست و کافی، مدیریت بهینه ی منابع موجود و تصمیم گیری صحیح از ابزارهای ضروری در توسعه ی فردیست. بسیاری از مردم  کمک گرفتن در توسعه فردی را امری بی فایده میدانند. در حالی که کمک گرفتن از یک کوچ/  فرد متخصص، به شدت در مسیر رشد و شکوفاییتان کمک کننده است. 

برخی از مزایای کمک گرفتن از  کوچ/ متخصصین شامل موارد زیر است.

آگاهی مخصوص:  یک کوچ / متخصص  می تواند آگاهی و حمایت موثر را ارائه دهد که متناسب با  موقعیت، بستر زندگی و اهداف منحصر به فرد شما طراحی شده است. آنها می توانند به شما در شناسایی نقاط کور که به تنهایی قادر به دیدن آن ها نیستید کمک کنند تا به بینش و راهکارهای خلاقانه و موثری دست یابید که به تنهایی قادر به دیدن آن ها نبودید.

مسئولیت پذیری: یک کوچ به شما کمک می کند تا برای پیشرفت خود پاسخگو باشد و در مسیر دستیابی به اهداف خود متعهد بمانید و بتوانید روی مسائل  مهمتر متمرکز بمانید و از حواشی و موارد بی اهمیت و هدر دهنده ی وقت و انرژیتان دوری کنید (استراتژی داشته باشید).

بازخورد: کوچ می تواند در مورد پیشرفت شما بازخورد های سازنده ای ارائه دهد که به بهبود مهارت ها و عملکردتان کمک ویژه ای کند. آنها همچنین می توانند به شما در شناسایی/ اولویت بندی زمینه هایی  مهم و ضروری برای رشد و توسعه تان کمک کنند که ممکن است به تنهایی آنها را تشخیص نداده باشید.

بازگشت سرمایه: با کمک گرفتن از کوچ / متخصصین از هدر رفت سرمایه های خود مانند زمان و انرژی جلوگیری کنید و از موثرترین  روش ها و ابزارها برای اولویت بندی، تصمیم گیری و انتخاب روش بهینه بهره ببرید.

 

 

7-نداشتن استمرار

استمرار کلید خلق تغییرات پایدار و موفقیت های بلند است. بسیاری از مردم این اشتباه را مرتکب می شوند که در مسیر توسعه فردی  خود به صورت حسی عمل میکنند. فراموش نکنید که تغییر،  مسیریست که سختی، آشفتگی و چالش های مخصوص خود را دارد و هر تغییر و رفتار جدیدی  نیازمند تکرار شدن منظم است تا مسیرهای عصبی مربوط به آن در مغز تقویت شود. بدون استمرار، نمی توانید به خلق تغییرات پایدار دست یابید.

 

در هنگام سختی ها و  خستگی های مسیر با خود همدل و صبور باشید اما مسیر انجام کارها را متوقف نکنید. برخی از سوالات کوچینگ برای کمک به تقویت استمرار در مسیر توسعه فردی شامل موارد زیر است.

  • چرا این کار را شروع کردم؟
  • انگیزه ی من برای شروع این کار چه بود؟
  • به دنبال کسب چه نتایجی بودم؟
  • این نتایج چه تاثیری در زندگی من و اطرافیانم ایجاد خواهد کرد؟
  • چه موانعی اکنون بر سر راه من وجود دارد؟
  • چه منابعی برای حمایت از خودم در دسترس دارم؟
  • اگر رول مدل من اینجا بود، به من چه نصیحتی میکرد؟
  • مضرات نداشتن استمرار در زندگی من چه خواهد بود؟
  • آخر امروز، اگر کار را انجام داده باشم، چه احساساتی را تجربه خواهم کرد؟ 

 

پیشنهاد: وبینار ارگانیگ پلنینگ

 

8- عدم پذیرش شکست

اشتباه و شکست بخشی طبیعی در سفر توسعه فردیست که خود پله ای برای یادگیریست. با این حال، بسیاری از مردم از اشتباه و شکست می ترسند و از هر نوع ریسکی دوری می کنند. داشتن ذهنیت رشد ودیدن اشتباه و شکست به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری به  تقویت طرز فکر پیشاهنگی شما، افزایش  ریسک پذیری در رشد کمک میکند و  موهبت کسب تجربیات و فرصت های جدید را به شما هدیه میدهد.

 

9- مراقبت نکردن از خود

یکی دیگر از اشتباهات افراد در توسعه فردی توجه نکردن به خود مراقبتیست. گاهی افراد توسعه فردی را تبدیل به یک جهنم پرفشار برای خود میکنند و بی وقفه به دنبال ارتقای خود هستند، خود مراقبتی  برای بهزیستی روانی و عاطفی شما  ضروریست. مراقبت از خود می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند انواع استراحتهای ذهنی و جسمی، باشد. بی توجهی به خودمراقبتی می تواند منجر به فرسودگی شود که مانع پیشرفت شخصی و حرفه ای شماست.

 

10- حساسیت به بازخورد

اشتباه دیگری که مردم مرتکب می شوند این است که نسبت به دریافت بازخورد حساس هستند. توسعه فردی  مستلزم تأمل و خودآگاهی است، همه ی آگاهی را به تنهایی نمی توان به دست آورد و همه ی افراد نقاط کور مخصوص به خود را دارند. بازخورد سازنده می تواند  بینش های ارزشمندی ارائه دهد و به افراد کمک کند تا اهداف و استراتژی های خود را در مسیر اصلاح کنند و از هدر دادن سرمایه های ارزشمند خود جلوگیری کنند.

 

سخن نهایی

در نتیجه، توسعه فردی  یک سفر مداوم است که نیاز به فداکاری، ثبات و خودآگاهی دارد. اجتناب از اشتباهات رایجی مانند تعیین نکردن اهداف روشن، نادیده گرفتن مراقبت از خود، اجتناب از بازخورد و رها کردن کارها می تواند سفر شما را عمیق تر و ارزشمند تر کند. با اولویت دادن به توسعه فردی  و پییشگیری از این اشتباهات، شکوفایی و رضایتمندی را به زندگیتان هدیه دهید.


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید