نوروساینس گوش دادن موسیقی، طرز فکر و انگیزه

نوروساینس گوش دادن موسیقی، طرز فکر و انگیزه

چه نوع آهنگ هایی به شما احساس قدرت می دهد؟ چه نوع آهنگ های باعث سرخوشیتان میشود؟

با وجودی که کمتر از اهمیت موسیقی گفته میشود، دانشمندان دریافته اند که گوش دادن به موسیقی، نحوه درک شما از جهان را تغییر می دهد. آن ها تأثیرات  گوش دادن موسیقی در سطح عصبی neural level) ) را بررسی کرده اند. مطالعات آن ها نشان می دهد که موسیقی که شما به آن گوش می دهید، طیف گسترده ای از سیستم های عصبی زیستی (neurobiological systems ) را درگیر می کند که بر ذهن و روانتان تأثیر می گذارد.

 

یک مطالعه توسط گروه روانشناسی دانشگاه گرونینگن در هلند نشان داد که موسیقی تأثیر چشمگیری روی سبک توصیف و ادراک شما دارد.

 

این محققان از افراد خواسته بودند تا در هنگام گوش دادن به موسیقی (شاد یا غمگین)، آیکون‌های شاد و غمگین را مشخص کنند. معلوم شد که موسیقی تأثیر زیادی بر درک سوژه‌ها داشت چون حتی زمانی که یک چهره خنثی نشان داده می شد، افراد اغلب، هنگام گوش دادن به موسیقی شاد یک شکلک شاد و هنگام گوش دادن به موسیقی غمگین یک شکلک غمگین را تشخیص می دادند.

 

 

این امر، یعنی دیدن چیزهایی که وجود ندارند، نتیجه ی عملکرد ذهنی شما و فرآیند بالا به پایین  (top- down)  در مغز است که ادراک های آگاهانه انسان تا حد زیادی مربوط به آن است. 

 مغز بطور پیوسته اطلاعاتی را که از طریق چشم دریافت می کنید با اطلاعاتی که انتظار دارد ( این انتظار بر اساس دانسته هایتان است) مقایسه می کند و نتیجه ی این مقایسه،  درک کنونی شما از واقعیت میشود. محققان دریافتند که خلق و خوی شما می تواند بر چیزی که مغزتان انتظار دارد شما ببیند تأثیر بگذارد و واقعیت تجربه ی شما از دستخوش تغییر کند (برای همین اغلب افراد هنگام گوش دادن به موسیقی شاد /غمگین چهره های خنثی را نیز به صورت شاد / غمگین دیدند.)

 

شما می توانید با انتخاب موسیقی که واکنش عاطفی خاصی را در شما ایجاد می کند، خلق و خو، طرز فکر یا ادراک خود را بر حسب دلخواهتان تنظیم کنید.  موسیقی  میتواند باعث کاهش استرس، افزایش انرژی ذهنی، افزایش تمرکز ، بهره وری و غیره شود. مثلا برای ایجاد بهترین عملکرد در ورزش از موسیقی های که باعث تقویت روحیه و افزایش انرژی میشوند، استفاده میشود.  شما نیز می توانید از موسیقی به عنوان یک ابزار در  زندگی روزمره خود به روش های متنوع استفاده کنید.

 

اکثر افراد آهنگ مناسب خودشان برای لحظات خاص میدانند.  شما از طریق آزمون و خطا، می‌توانید آهنگ‌هایی را بیابید که برایتان در موقعیت های خاص موثر است و از آن موسیقی ها برای ایجاد یک ذهنیت هدفمند یا تغییر خاص استفاده کنید. (مثل لیست آهنگ خاص آرامش دهنده قبل از موقعیت های استرس زا مانند سخنرانی و غیره).

 

مثلا از خود بپرسید: "آیا این آهنگ به من احساس انرژی می‌دهد یا غمگین ترم می کند؟

می‌خواهم در حال حاضر چه وضعیتی را تجربه کنم؟ آرامش بیشتر؟ هیجان بیشتر یا...؟

 

چه نوع موسیقی مناسب چه نوع موقعیتی است؟

واکنش عاطفی افراد به موسیقی بسیار منحصر به فرد و متفاوت است.

مثلا همه آهنگ های شاد به طور مشترک برای همه ی انسان ها تداعی شادی نیستند،  گاهی یک آهنگ شاد برای فردی دیگر ناراحت کننده و یا آهنگی غمگین برای فردی دیگر تسکین دهنده است.

 

برای خودتان لیست های متنوعی از چگونگی تأثیر یک آهنگ خاص بر خلق و خو و طرز فکرتان درست کنید تا در موقعیت های متنوع بر حسب نیاز به سراغ آن ها بروید.

 

 تعداد زیادی آهنگ، هنرمندان  متنوع و ژانرهای مختلف را امتحان کنید. موسیقی ابزار قدرتمندی هست که می توانید از آن برای تغییر دادن ادراک خود در سطح عصبی neural level استفاده کنید.

 

صدای سفید  و صدای صورتی:

نویز سفید نوعی صدا است که وقتی همه فرکانس‌های مختلف صدا با شدت‌های مساوی ترکیب شوند تولید می‌شود. این یک نوع نویز "مسطح" است که زیر و بمی یا ملودی قابل تشخیصی ندارد و اغلب برای پوشاندن یا مسدود کردن صداهای دیگر در محیط استفاده می شود. نویز سفید می تواند به صورت الکترونیکی یا از طریق منابع طبیعی مانند باد یا آب جاری تولید شود.

 

این نوع موسیقی اغلب برای ریلکس کردن، مدیتیشن و خواب استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به پوشاندن صداهای دیگر و ایجاد محیطی آرام‌بخش کمک کند.

 

موسیقی نویز سفید همچنین می تواند برای کمک به بهبود تمرکز استفاده شود، زیرا می تواند به کاهش حواس پرتی و بهبود عملکرد شناختی کمک کند. اگرچه برخی از مطالعات نشان داده است که گوش دادن زیاد به صدای سفید برای مغز خوب نیست و پس از آن، صدای صورتی که طبیعی تر از صدای سفید بود، محبوب شد.

اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد که صدای صورتی در بهبود کیفیت خواب و عملکرد های شناختی مغز  موثرتر از نویز سفید است، با این حال، اثرات می تواند بسته به فرد و شرایط خاص متفاوت باشد. نکته ی مهم این است که اعتدال را در میزان استفاده از آن ها رعایت کنید.

 

 

تعیین ذهنیت هدف:

ذهنیت هدفی را که می‌خواهید، شناسایی کنید و سپس موسیقی مناسب آن را انتخاب کنید.  نوروساینتیست ها دریافته اند که موسیقی از طریق ساقه ی  مغز شنوایی وارد سیستم عصبی شما می شود و همچنین باعث روشن شدن مخچه در اسکن مغزی می شود.

 

 

پردازش از بالا به پایین در مقابل پردازش از پایین به بالا

 

محققان آزمایشگاه علوم اعصاب شنیداری در دانشگاه نورث وسترن دریافتند که موسیقی می تواند از طریق پردازش از "پایین به بالا" وارد آگاهی شما شود. امواج صوتی موسیقی مستقیماً از ساقه مغز شنوایی شما به امواج مغزی مرتبط تبدیل می شوند. موسیقی از طریق ساقه مغز شما وارد سیستم عصبی شما می شود، (که برخی از محققان نوروساینس آن را مربوط به مقر احساس میدانند).

 

enlightenedدر انتخاب موسیقی هایتان، نگران خوب به نظر رسیدن نباشید، زیرا اگر فقط موسیقی هایی را گوش دهید که مطابق تایید های دیگران باشد، از مزایای مهم احساسی و پردازش پایین به بالای مغز محروم می‌شوید.

 

 

آلبوم آهنگ  و فلش بک های عصبی زیستی :

آهنگ های مورد علاقه شما در طول امسال چه چیزهایی بوده است؟ فهرستی از 10 آهنگ برتر خود را تهیه کنید و آگاهانه تمام احساسات و ارتباطاتی را که با این آهنگ ها دارید، تقویت کنید. شما می‌توانید این خاطرات را مانند یک کپسول زمانی از افراد، مکان‌ها و رویدادهای سال  برای خودتان ذخیره کنید و در زمان های مختلف به آن ها رجوع کنید.

 

به همین دلیل است که آهنگی که در سال های گذشته نشنیده‌اید، می‌تواند شما را مستقیماً مانند ماشین زمان به احساسات آن زمان بازگرداند. (در مورد رایحه نیز همین امر صادق است.)

 

 

ترتیب آهنگ و دوپامین:

 

تصادفی بودن ترتیب گوش دادن به موسیقی با افزایش دوپامین مرتبط است. پیش‌بینی‌پذیری در فهرست پخش می‌تواند با کاهش انتظار، آهنگ‌هایی را که دوست دارید پیش  پا افتاده به نظر بیاورد و باعث ایجاد رکود شود. هنگامی که دنباله آهنگ ها را حفظ کردید،  یکنواختی ایجاد میشود. به همین دلیل است که پاندورا یا اسپاتیفای با داشتن  آهنگ های تصادفی جذابیت بالایی دارند.

 

 

سخن پایانی:

 

موسیقی یکی از قدرتمندترین ابزارهای عصبی زیستی است که برای تغییر خلق و خو، طرز فکر و رفتار میتوانید از آن استفاده کنید.

 البته باید مراقب باشید که استفاده ی موثر از طریق انتخاب های درست موسیقی انجام دهید و نیز از گوش دادن به موسیقی های ناموثر مانند موسیقی هایی که باعث ترویج خشونت یا نفرت میشود، دوری کنید تا مراقب ذهن خود باشید.

 

 

 

پانویس و منابع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-athletes-way/201212/the-neuroscience-music-mindset-and-motivation

 

Vélez-Pérez, H., & Fernández-Vargas, J. (2021). The effect of pink noise on cognitive performance: A systematic review and meta-analysis. Noise & Health, 23(111), 52-63.


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید