چرا چند کاری(انجام چند کار به طور همزمان) برای شما مضر است؟!

چرا چند کاری(انجام چند کار به طور همزمان) برای شما مضر است؟!

چند کاری:

اغلب کارفرمایان آن را دوست دارند، گفته میشود که این امر برای زنان طبیعی است و به طور کلی، خصوصیتی است که اکثر ما دوست داریم آن را بدست آوریم. آیا واقعا مهارت داشتن در چند کاری چیزی است که آرزوی آن را داشته باشیم و آیا چند کاری در بلند مدت برای بهره وری مضر است؟

 

منظور دقیق من از چند کاری چیست؟

آیا به معنای واقعی کلمه چندین کار را به صورت همزمان انجام دادن است؟ یا بیشتر شبیه به تغییر کارها(سوییچ بین وظایف) است؟ یا صرف میزان مشخصی وقت برای انجام یک کار علیرغم تمام نکردن اولین کار و به سراغ کار بعدی رفتن است؟ به نظر می رسد هیچ کس کاملاً مطمئن نیست، با این حال بسیاری از ما معتقدیم که انجام خیلی از کارها به طور همزمان یک ویژگی مثبت است.

 

آیا کسانی که چند کار را به صورت همزمان انجام میدهند در ادغام (یکپارچه سازی)اطلاعات بهتر هستند؟

پس از انجام یکسری تحقیقات در مورد این موضوع، به نظر می رسد نظرات ادغام شده است. محققان کلوین لوی و آلن وونگ از دانشگاه هنگ کنگ در چین به این نتیجه رسیده اند که افراد چند وظیفه ای(چند کار را به صورت همزمان انجام میدهند) یا کسانی که بطور مکرر از رسانه های مختلف به طور همزمان استفاده می کنند، در ادغام(یکپارچه سازی) اطلاعات بهتر هستند.

این منطقی و قابل درک است، اما در مورد کیفیت کار چطور؟ آیا انجام بعضی کارها با چند کاری آسان تر است؟ مطمئناً، گاهی اوقات، توجه و تمرکز عمیق و خوب چیزهایی هستند که الزامی است. اگر چندین کار را به طور همزمان انجام می دهید، ممکن است در ادغام اطلاعات  در طولانی مدت بهتر شوید، اما آیا کیفیت کارهایی که ارائه میدهید(کارهایی که به صورت همزمان انجام شده است) می تواند به خوبی زمانی باشد که تمام توجه خود را به یک کار می دهید؟

 

چرا چند کاری به عنوان یک ویژگی مثبت به نظر می رسد؟

حقیقتا، در گذشته، من یک چند وظیفه ای منظم وپیگیر بوده ام. این توانایی که شما را قادر می سازد کارهای زیادی را یکجا و به صورت همزمان انجام دهید رضایت بخش است، این باعث می شود شما احساس کنید ثمر بخش و کارآمد هستید، اما در واقعیت، من مطمئن هستم که کیفیت آنچه انجام می دادم به خطر افتاده بود.

محقق ژن وانگ نظر من را اثبات می کند: پس از انجام یک مطالعه گسترده با دانشجویان، او به این نتیجه رسید که افرادی که چند کاری می کنند لزوماً ثمربخش تر نیستند. در واقعیت، شرکت کنندگانی که مجبور بودند چندین کار را به صورت همزمان انجام دهند احساس خوبی نسبت به خودشان داشتند، اما نتیجه کارهایی که باید انجام می دادند به هیچ وجه به اندازه غیر چند وظیفه ای ها خوب نبود.

 

ارجهیت بهره وری و اولویت بندی بر چند کاری:

من فکر میکنم به جای یک چند کاره خوب بودن، خوب بودن در اولویت بندی و بهره وری بسیار سودمندتر خواهد بود. اینها صفاتی هستند که کارفرمایان بهتر است به دنبال آن باشند. صحبت کردن با تلفن هنگام نوشتن یک پست وبلاگ و تلاش برای پرداخت قبض برق خود به صورت همزمان، موثر و کارآمد به نظر نمی رسد. در دراز مدت، اگر این چنین چند وظیفه ای را انجام دهید، خود را از بین می برید.

من قبلاً این کار را با ایمیل ها انجام می دادم، اگر در عرض چند ثانیه از دریافت پیام به شما پاسخ میدادم احساس می کردم واقعاً کارآمد و ثمربخش هستم، اما این فقط یک حواس پرتی غیر ضروری است.

 

ارجهیت تمرکز بر بهره وری به جای چند کاری آشفته(درهم وبرهم):

در حال حاضر به جای چند کاری، وقتم را به چند بخش بزرگ تقسیم می کنم. اگر تنوع دوست دارید، گاهی اوقات انجام دادن فقط یک کار در یک زمان می تواند خسته کننده باشد. هرچند اگر 20تا 40 دقیقه را برای هر کار/فعالیت و یا موارد درون لیست "انجام کار" صرف کنید، در این صورت شما ثمربخش و کارآمد هستید و احتمالاً روزی جالب تر و متنوع تر خواهید ساخت.

 

نکته آخر، باید بگویم که وقتی من به دقت روی چیزی تمرکز می کنم بدون حواس پرتی یا تغییر کار(سوییچ توجه از کاری به کار دیگر)، کاری که انجام می دهم از استاندارد بسیار بهتری برخوردار است. مدیتیشن و مراقبه به ما یاد می دهد که: متمرکز و در لحظه بودن در زمان انجام کارها، کلید اصلی ثمربخش تر بودن آنهاست .

 

نظر شما چیست؟ آیا طرفدار چند وظیفه ای هستید؟ یاد گرفته اید که چند کاری مشکل شما را حل میکند یا کیفیت کاری را که انجام می دهید را پایین می آورد؟ نسبت به تجربیات شما، وقتی کارهای زیادی برای انجام دارید بهتر عمل می کنید؟ یا اینکه ایده چند کاری باعث سرگیجه شما می شود؟

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید