اگه چرت بزنی باختی

اگه چرت بزنی باختی

توضیح اینکه چرا چرت زدن باعث خستگی بیش از حد ما می شود، مربوط به مختل شدن چرخه خواب است که خود شامل چندین مرحله است. یکی از مراحل مهم در چرخه خواب مرحله  REM می باشد.

REMچیست؟

  REM مخفف Rapid Eye Movement به معنی «حرکات سریع چشم» است. در این مرحله فعالیت مغز شما افزایش می یابد و رویا میبینید. مرحله خواب REM برای چرخه خواب بسیار مهم است زیرا باعث تحریک مناطقی از مغز می شود که در یادگیری، ساخت و حفظ خاطرات ضروری هستند.

زنگ بیدای و دکمه چرت (snooze)

  دکمه چرت باعث برهم خوردن چرخه REM  و مرحله خواب ترمیمی می شود. (مرحله‌ای از خواب که دما، ضربان قلب و اکسیژن‌رسانی به مغز کاهش پیدا می‌کند و بدن بازسازی می‌شود.) 

دو هورمون ملاتونین و کورتیزول مرتبط با خواب و برعکس یکدیگر هستند. در آخرین ساعت قبل از بیداری، ( هنگامی که بدن شروع به بیدار شدن از خواب می‌کند) هورمون ملاتونین (هورمون خواب) به‌طور طبیعی رو به کاهش  و هورمون کورتیزول افزایش می یابد. اما هنگامی که دکمه چرت را میزنید مغز به اشتباه دوباره به سمت خواب عمیق میرود، این موارد منجر به اختلال در  تعادل شیمیایی  مغز و برهم خوردن REM میشود. جالب است بدانید که یک کمپانی سلامت خواب، از اپل درخواست حذف دکمه چرت زدن برنامه ساعت را در آپدیت بعدی کرده بود.

با توجه به اینکه هورمون ها باعث ایجاد احساس طراوت شادابی و انگیزه در روز هستند همچنین با بر هم خوردن REM که بخش مهم مربوط به قدرت خلاقیت و یادگیری مغز است نهایتا، این چرت زدن های کوتاه منجر به ایجاد اثرات مضر بر سلامت بدن و روان، نظیر بیماری های قلبی،کاهش قدرت تصمیم گیری،شاداب نبودن، افزایش استرس، احساس خواب آلوگی ، خستگی، گیجی در طول روز میشود.

چند راهکار:

 

1- زودتر به رختخواب بروید

اگر استفاده از دکمه  چرت، برای شما به عادت تبدیل شده است،  بهتر است زودتر به رختخواب بروید،زیرا ممکن است این امر به دلیل کمبود خواب شما باشد. براساس بنیاد ملی خواب، توصیه می شود افراد 18 تا 64 ساله به طور متوسط هفت تا نه ساعت خواب داشته باشند.

  

2- خواب را در اولویت قرار دهید

خواب خوب به اندازه غذا خوردن وسایر موارد حیاتی برای سلامت بدن اهمیت دارد. همچنین داشتن خواب مناسب یکی از موارد مهم در بیدار شدن است. بنابراین بهتر است برای خواب خود برنامه مشخصی تهیه کنید.

 

باهوش تر بخوابید: http://yourtimecoach.org/blog/main/detail/19/%D8%A8%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AF

 

 3- از شب قبل، یک برنامه صبحانه عالی برای خود تهیه کنید

داشتن یک چیز رضایت بخش در صبح، انگیزه خوبی برای بیدار شدن به موقع  از خواب است.

4- ساعت را با فاصله از خود قرار دهید

تا قبل از ایجاد یک ریتم خواب طبیعی برای بدن، ساعت را با فاصله از تخت خود قرار دهید.

5- عادت زنگ بیداری را جذاب کنید

در طی یک تحقیقات مشخص شد، افرادی که از دکمه چرت زدن استفاده نمیکنند،  احساس آمادگی بیشتری برای شروع روز کاری،گرفتن مسولیت های بیشتر، بهره وری بالاتر، احساس استرس کمتر و نیز میزان حقوق بیشتری برخوردار بودند.

 

 

منابع:

https://www.headspace.com/sleep/how-to-stop-snoozing

https://www.menshealth.com/health/a19546442/snooze-button-sleep-problems/

https://nypost.com/2019/03/15/your-phones-snooze-button-is-bad-for-your-mental-health-says-expert/#:~:text=Stanley%20explained%20that%20cortisol%20is,%2C%E2%80%9D%20he%20told%20The%20Sun.

https://www.realsimple.com/health/preventative-health/sleep/snooze-button-effects-survey


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید